NEW TECHNOLOGIES FOR THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE ACTIVITIES OF A MEDICAL UNIVERSITY TEACHER

Authors

  • Kyialbek Sakibaev Osh State University
  • Olga Kolomiets Sechenov First Moscow State Medical University
  • Shamirbek Berkmamatov Osh State University
  • Lazokatkhan Dzhumaeva Osh State University
  • Aigul Momunova Osh State University
  • Nazgul Tashmatova Osh State University
  • Zhenishbek Pakyrov Osh State University
  • Akmaral Argynbaeva Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2024_4_8

Keywords:

сompetence-activity approach, interiorization, exteriorization, teaching activities, psychological structure and contents of activity, reference table, reference map

Abstract

The purpose of the study is to substantiate and confirm the effectiveness of the developed new educational technologies for the organization of teaching activities of teachers and educational activities of students of higher medical educational institutions, didactic means and forms of their organization. The methodological basis for studying this problem is a competence-based approach that allows you to design the functions, characteristics, structure and content of various types of pedagogical activity of a medical university teacher in accordance with the requirements for the quality of the planned educational results of its graduates. The article presents the structure of the educational process based on the psychological processes of internalization and exteriorization. New didactic tools for teachers and students are described, which help to manage the educational and professional activities of each student in accordance with his individual educational trajectory, both in classroom classes and in independent extracurricular work on the unified educational portal of a medical university. The practical value lies in revealing to the teacher the essence of the process of "psychologization" of his professional activity, as well as in the development of educational and methodological materials for psychological and pedagogical support of the activities of the teacher and the student in the educational process.

References

Ганье Р.М. Условия обучения. Нью-Йорк: Холт, Райнхарт и Уинстон. – 2011. – С. 17-29.

Гальперин П.Я. Психология мышления и исследования постепенного формирования мыслительных действий и понятий // Исследования мышления в советской психологии. –М.: Изд-во РАН, 2006. – 249 с.

Грино Дж.Г. Тенденции в теории познания для решения проблем // Решение проблем и образование. – 2010. – С. 9-23.

Ильясов И.И., Галатенко Н.А. Составление учебного плана по предмету: пособие для учителей. – М.: Изд-во “Логос”, 1994. – 208 с.

Киршнер П., Вильстерен П., Хаммель Х. Проектирование учебной среды для приобретения академических и профессиональных компетенций // Исследования в сфере высшего образования. – 2007. – №22 (2). – С. 151-171.

Коломиец О.М. Технология самоорганизации педагогической деятельности преподавателем медицинского вуза // Учебно-методическое пособие. – М.: Издательство «Медицинское информационное агентство». – 2014. – 176 с.

Коломиец О.М. Организация учебно-профессиональной деятельности студента в процессе обучения на основе компетентностно-деятельностного подхода // Педагогический журнал. – 2016. – № 5. – С. 47-58.

Коломиец О.М. Инновационные технологии в педагогической деятельности преподавателя, гарантирующие достижение обучающимися образовательных результатов // Проблемы современного педагогического образования. Педагогика и психология / Ялта: RIO GPA 58(4). – 2018. – С. 127-131.

Коломиец О.М., Фокина М.А., Бутыльченко О.В., Селифанова Ю.И., Афанасьев М.А. Система методической подготовки преподавателя высшей медицинской школы // Технологии построения образовательных систем с заданными свойствами: материалы III Международной научно-практической конференции. – М.: НИЦ МГГУ им. М. А. Шолохова, 2013. – С. 184-186.

Коломиец О.М., Фокина М.А., Егорова Е.С. Психолого-педагогические условия повышения уровня подготовки студентов медицинского вуза // Сеченовский Вестник. – 2014. – №3 (9), – С. 64-69.

Коломиец О.М., Макацария Н.А., Хамани И.В. Освоение новых видов дидактических средств преподавателем медицинского учреждения как фактор развития его профессионально-педагогической компетентности // Акушерство, гинекология и репродукция. – 2014. – №8 (3). С. 71-75.

Коломиец О., Литвинова Т. Преподавательская деятельность в высшей медицинской школе: инновации и особенности управления // Международный журнал образовательного менеджмента. – 2019. – №33 (4). – С. 651-662.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Издательский центр "Академия". – 2004. – 352 с.

Литвинова Т., Глазкова И., Коломиец О., Смыслова О., Денисова М. Использование кейс-метода в организации учебной деятельности студентов // Профессиональная деятельность как часть образовательного процесса. Журнал Espacios. – 2017. – №38 (65). – С. 29-35.

Нечаев Н.Н. Деятельность преподавателя вуза как эволюционирующий процесс / Н. Н. Нечаев // Психология: сб. психол. тр. / М.: НГОУ ВПО “МПГУ”, Воронеж, 2014. – С. 184-205.

Решетова З. А. Психологическая теория деятельности и деятельностный подход к обучению / Формирование системного мышления: Учеб. пособие для вузов. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002. – С.10-57.

Сакибаев К.Ш., Жороева А.К. Роль современных дидактических схем в организации преподавательской деятельности педагога // В сборнике: Образование в XXI веке. Материалы VI Международной научно-практической конференции / Редколлегия: С.А. Харченко [и др.]. – Иркутск, 2023. – С. 48-55.

Сакибаев К.Ш., Коломиец О.М., Ташматова Н.М. и соавт. Организация системно-деятельностного подхода в обучении (первое сообщение) // В сборнике: Клинико-морфологические аспекты фундаментальных и прикладных медицинских исследований / материалы IV Международной научной конференции. – Воронеж, 2023. – С. 68-70.

Published

2024-12-27

How to Cite

Sakibaev, K., Kolomiets, O., Berkmamatov, S., Dzhumaeva, L., Momunova, A., Tashmatova, N., Pakyrov, Z., & Argynbaeva, A. (2024). NEW TECHNOLOGIES FOR THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE ACTIVITIES OF A MEDICAL UNIVERSITY TEACHER. Bulletin of Osh State University, (4), 72–88. https://doi.org/10.52754/16948610_2024_4_8