INTEGRATION OF RESEARCH AND EDUCATIONAL ACTIVITIES IN THE PROCESS OF IMPLEMENTING HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION PROGRAMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_11-2024

Keywords:

Osh State University, research and educational activities, educational program, mobility program, university cooperation, integration

Abstract

Education in modern higher education is based on the concept of integrating higher education with science and industry. The purpose of the article is to study the mechanisms for monitoring the research and academic activities of university teachers. The forms of collaboration between scientific and educational organizations used in the implementation of educational programs for bachelor's, master's, and PhD degrees are considered, such as: implementation of internal, external and international mobility programs, participation of students in scholarship programs, etc. Conclusions are made that the integration of research and educational activities of universities, the involvement of practitioners, political, public and honored figures, the introduction of mechanisms to stimulate scientific activity will lead to international recognition of the university, demonstrated in high indicators of international rankings. At the same time, jointly completed scientific developments and projects, as a key element of innovative development, contribute to the modernization and development of universities.

References

Александрова А. Н. (2021) Академическая мобильность профессорско-преподавательского состава как форма международного университетского сотрудничества. Высшее образование сегодня, (6), 2–7.

Анохова Е. В. & Штыхно Д. А. (2021). Научно-образовательные коллаборации как инструмент повышения конкурентоспособности российских вузов. Открытое образование, 25 (2), 4–14.

Астратова Г. В. & Климук В. В. (2022). Исследование эффективности труда профессорско-преподавательского состава университетов. Экономика труда, 9 (3), 655–674.

Бобылева Г. А., Садовникова Е. В., Афанасьева Е. Г. & Бормосова Н. Е. (2018). Мобильность студентов и преподавателей вузов. Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта, (4 (158)), 36–40.

Зубарев А. Е. & Белевич Е. А. (2016). К вопросу о содержании и классификации международной академической мобильности. Science Time, (5 (29)), 226–237.

Ильина В. С. & Бажилина А. В. (2017). Реализация международной деятельности через проектный подход (на примере ФГБНУ «ИУО РАО»). Управление образованием: теория и практика, (4 (28)), 98–106.

Келдибекова А. О. (2023) Международная научно-методическая конференция XI Назаровские педагогические чтения: "Интеграция целей устойчивого развития в математическое образование" (13–14 октября 2023 г.) Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, (2 (3)), 6–14.

Келдибекова А. О., Тагаев У.Б., Мамыргазы Кызы К. и др. (2023). Управление магистерской образовательной программой в информационно-технологической среде. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, (1–4 (76)), 117–121.

Келдибекова А. О., Тагаев У.Б., Садыков З. М. (2023). Образовательные ресурсы и система поддержки студентов, обучающихся по направлению «550200 физико-математическое образование» (уровень подготовки: магистр). Образовательные технологии (г. Москва), (1), 38–43.

Келдибекова А. О., Кожобеков К.Г. (2023) Расширение цифровой компетентности студентов: опыт деятельности центра цифровых навыков ОшГУ. Известия Национальной Академии наук Кыргызской Республики, (S8), 107–117.

Кожобеков К. & Келдибекова А. (2024). Международная научно-практическая конференция «Актуальные проблемы математики, физики и информационных технологий в образовании» (26-27 сентября 2024 г.). Вестник Ошского государственного университета. Математика. Физика. Техника, (2(5)), 231–239.

Неустроев С. С. & Рягин С. Н. (2015). Интеграция образования, науки и индустрии как условие инновационного развития системы непрерывного образования России: формирование опыта в ФГБНУ «Институт управления образованием РАО». Управление образованием: теория и практика, (3 (19)), 5–14.

Солдатов А. В. (2015). Установки mega-science как важнейший инструмент интеграции науки и образования мирового уровня. Высшее образование в России, (8–9), 94–97.

Published

2024-12-17

How to Cite

Keldibekova, A., Bazhenov, R., Ignatieva, E., Fadeeva, K., Temerbekova, A., & Zhienbaev, Z. (2024). INTEGRATION OF RESEARCH AND EDUCATIONAL ACTIVITIES IN THE PROCESS OF IMPLEMENTING HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION PROGRAMS. Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology, (2(5), 88–104. https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_11-2024

Issue

Section

THEORY AND PRACTICE OF VOCATIONAL EDUCATION