GAME-BASED SERVICE AS A TOOL FOR ENHANCING PROGRAMMING SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_4-2025Keywords:
gamification, programming, learning', motivation, game-based serviceAbstract
This study explores the use of game-based elements in programming education to enhance student motivation. Game services represent an innovative approach that combines gamification and interactive learning to create an engaging and effective educational experience. The aim of the research is to develop and test the GameProg learning platform based on gamification principles. The service offers users tasks of varying difficulty, tracks their progress, and rewards achievements for completed tasks. An experiment conducted among programming students showed a 25% increase in engagement levels. Most participants responded positively to the platform, particularly highlighting the competitive elements and the progression system. The study concludes that integrating game-based methods contributes to the effective improvement of programming skills and that such elements can be applied to other educational goals as well. The results demonstrate the potential of gamification in the educational process.
References
Ветушинский, А. С. (2020). Больше, чем просто средство: новый подход к пониманию геймификации. Социология власти, 3(32), 14–31.
Горлов, С. И. (2023). Методы обучения программированию IT бакалавров: игровые среды и программирование игр. Педагогическая информатика, (2), 191–195.
Гусев, И. Е. (2011). Исторические основы геймификации: игра, игровые технологии. Проблемы современного педагогического образования, (1(78)), 110–113.
Детердинг, С., Диксон, Д., Халед, Р. & Накке, Л. (2011). От элементов игрового дизайна к игровому процессу: определение геймификации. Труды 15-й Международной академической конференции MindTrek по представлению будущих медиасред - MindTrek’ (11), 9–15. [Электронный ресурс]. URL: https://doi.org/10.1145/2181037.2181040
Игнатьева, Э. А. & Никитин, В. В. (2022). Потенциал привнесения игровых элементов в образовательный процесс. Цифровые технологии и инновации в развитии науки и образования, 198–200.
Талызина, Н. Ф. (1969). Теоретические проблемы программированного обучения. МГУ (132).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Игнатьева Эмилия

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.