THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN DEVELOPING ADAPTIVE EDUCATIONAL PLATFORMS
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_8-2025Keywords:
artificial intelligence, education, adaptive systems, personalized learning, automation, student dataAbstract
This article examines the role of artificial intelligence in the development of adaptive educational platforms. It describes the core principles of such systems, their advantages, and limitations. The effectiveness of adaptive systems is enhanced by their ability to integrate with other educational technologies, such as virtual laboratories, online courses, and learning management systems. Special attention is given to student data analysis, personalized learning, automation of routine tasks, and the prediction of future learner needs. Key principles in the use of artificial intelligence in education include forecasting educational pathways, assessing learning effectiveness, ensuring data security and privacy, as well as scalability and flexibility.
The article also highlights the main benefits of AI in education and addresses the ethical considerations surrounding its implementation.
References
Герасимова, А. Г. (2022). Аддитивные технологии и их перспективы в образовательном процессе. Теоретические и прикладные аспекты естественнонаучного образования: сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции, 130–136.
Герасимова, А. (2024). Перспективы развития облачных вычислений в сфере образования. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, (2(5)), 78–87.
Игнатьева, Э. А. & Келдибекова, А. О. (2024) Педагогические подходы, основанные на применении искусственного интеллекта в образовательном процессе вуза. Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. (2 (123)), 118–126.
Измайлова, М. А. (2024). Роль искусственного интеллекта в построении адаптивной образовательной среды. МИР (Модернизация. Инновации. Развитие), (15(1)), 8–26.
Келдибекова, А.О., Тагаев, У.Б., Мамыргазы кызы, К. и др. (2023). Управление магистерской образовательной программой в информационно-технологической среде. Международный журнал гуманитарных и естественных наук. (1–4(76)), 117–121.
Ракитов, А. И. (2018). Высшее образование и искусственный интеллект: эйфория и алармизм. Высшее образование в России, (27(6)), 41–49.
Фадеева, К. Н. (2019). Осуществление подготовки студентов в условиях информационно-коммуникационной среды вуза. Тенденции развития науки и образования, (47(6)), 35–37.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Клара Фадеева

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.