FORMATION OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF WRITTEN AND ORAL CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.52754/16947452_2022_4_181Keywords:
speech, speech development of schoolchildren, information and communication technologies, information and communication and technological competenceAbstract
This article discusses one of the most pressing issues of Kyrgyz education - the formation of a culture of speech, which is the basis for the development of communicative competencies of schoolchildren. The relevance of its solution in order to increase the level of mental development and the general culture of a person is emphasized. The individual views of the author on the phenomena of "communicative competence", "culture of speech", their relationship and interaction are revealed. It is noted that the purposeful formation of communicative competence and culture of speech involves the choice of appropriate methods and means of training, and a number of algorithms can be used to create communicative acts. In the process of studying the Kyrgyz language and literature, special opportunities are considered for the formation of communicative competencies and a culture of speech, both in the classroom and in extracurricular activities. The approach to the formation of communicative competencies and culture of speech in the open Internet space is closely related to the use of the latest technologies and information and communication technologies. This approach allows students to interact effectively with the computer and develop the competence of the student-teacher dialogue. The experience of a teacher of the Kyrgyz language and literature in developing a culture of speech using traditional and relatively new forms and methods is summarized.
References
Хуторской А. IN . Жалпы предметтик мазмундун жана негизги компетенциялардын аныктамасы билим берүү стандарттарын долбоорлоого жаңы мамиленин мүнөздөмөсү катары // Билим берүүдөгү саясат. URL: /Mp://www. eidos. техно. ru/news/compet/htm (кирүү датасы: 06.01.2018)
Днепров Э. Д. Билим берүүдөгү стандарттар жана мониторинг. 2002 . № 2. FROM .
Акуленко В. Л. Квалификацияны жогорулатуу системасында предметтик мугалимдин МКТ-компетенттүүлүгүн калыптандыруу //Билим берүүдө жаңы технологияларды колдонуу: XV интерндин материалдары. conf . Троицк, 29—30-июнь. Троицк, 2004.
Клюева Н. IN . , Касаткина Ю. IN . Балдарга баарлашууга үйрөтүү. Ярославль: Өнүгүү академиясы, 2001.
Алифанова Э. М . Мектепке чейинки жана башталгыч мектеп курагындагы балдардын коммуникативдик компетенттүүлүгүн калыптандыруу.Волгоград, 2001.
Бурмакин В. Ф. , Зельман М. , Фалина I . Н. Чоң жети (B7). Маалыматтык-коммуникациялык-технологиялык компетенттүүлүк: мугалимдерди тестирлөөгө даярдоо боюнча методикалык колдонмо. М . , 2007 .
Гусинский Е. Н. Компетенттүүлүккө ээ болуу этаптары // Компетенттүүлүктү өнүктүрүү жана баалоо: реферат. отчет conf . Москва, 1996/ ред. IN . ЖАНА . Белопольский, И. Н. Трофимова. М . : АКК психология институту, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Osh State University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.