INCLUSIVE EDUCATION AND ITS ECONOMIC EFFICIENCY

Authors

  • Suitа Kasymova Osh Technological University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2023_3_11

Keywords:

inclusive education, children with disabilities, social protection, socio-economic development, low mobility, fair society, state regulation

Abstract

This scientific article examines the problems of state regulation of inclusive education, the solution of which is proposed on the basis of improving legislative acts, programs to improve the standard of living and the social protection system of the population. The issues of inclusive education at this time should be considered as a principle of state economic policy in the social context of integration development. Research shows that countries with a more inclusive socio-economic system are more resistant to economic difficulties, in which the priority is the resolution of social tensions in society and the formation of policies aimed at effective social protection of certain social categories and income equalization. According to the results of the study, the directions of improving the state regulation of social standards are proposed to significantly reduce the costs of society to support these individuals in the subsequent periods of their lives.

References

Национальная стратегия развития Кыргызской Республики на период 2040 года, Бишкек 2019. С. 20.

«О правах и гарантиях лиц с ограниченными возможностями здоровья» Закон КР от 3 апреля 2008 года № 38 (в редакции Законов КР от 30 декабря 2009 года № 319, 29 апреля 2016 года № 52, 8 июня 2017 года № 100), Бишкек. С.3-5.

Программа развития инклюзивного образования в Кыргызской Республике на 2019-2023годы, Бишкек 2019. С .25.

Концепция развития инклюзивного образования в Кыргызской Республике на 2019-2023 годы, Бишкек 2019. С.30-32.

Голубева, Л.В. Инклюзивное образование: идеи, перспективы, опыт/ Л.В. Голубева. - М.: Учитель, 2011. С- 852 c.

Касымова, С.М. Факторы, влияющие на социальное развитие общества/ Касымова С.М //Актуальные вопросы современной экономики. М.:2023. №1. С. 496-501.

Ситуационный анализ: дети и подростки с инвалидностью в КыргызстанеЮНИСЕФ Кыргызстан 2021. С -74с.

Имарбекова, Ж., & Батыралиев, А. (2022). Кыргызстандагы мигранттардын балдарынын абалы. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, 1(1), бб. 65-70. URL: https://journal.oshsu.kg/index.php/ped-psych/article/view/381. EDN: PWKVUU.

Всемирный доклад об инвалидности ВОЗ. URL: https://apps.who.int/iris/handle/10665/87365 (дата: 16.03.2023).

Декларация о правах инвалидов URL: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/declaration-rights-disabled-persons (дата: 10.02.2023).

Национальный статистический комитет Кыргызской Республики.URL: http://www.stat.kg/ru/ (дата: 10.03.2023).

О международном опыте построения инклюзивного сообщества. URL: https://psypress.ru/articles/24481.shtml (дата: 06.02.2023).

Published

2023-09-27

How to Cite

Kasymova , S. (2023). INCLUSIVE EDUCATION AND ITS ECONOMIC EFFICIENCY. Bulletin of Osh State University, (3), 91–101. https://doi.org/10.52754/16948610_2023_3_11