CRITERIA AND LEVEL OF UPBRINGING OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN IN THE FIELD OF INTERETHNIC CULTURE

Authors

  • Gulkaiyr Оmurzakova Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2023_1_11

Keywords:

upbringing, extracurricular work, cognitive, motivational, activity, evaluation, tradition, culture, relationships

Abstract

The article deals with the problem of educating primary school students in an international culture. The process of organizing the upbringing of interethnic culture at school includes introducing students to the system of scientific knowledge about human and nation rights, national and universal values, the development of civic consciousness, and the formation of the upbringing of interethnic culture. In the course of the study, the components (cognitive, motivational, activity, estimated-total) of the upbringing of younger schoolchildren in the international culture in extracurricular activities, its criteria and their high, medium and low levels were determined. The study of the peculiarities of educating primary school students to interethnic culture requires the identification of its components and criteria. This is the main condition for increasing the effectiveness of the process of introducing students to international culture.

References

Кыргыз Республикасынын Президентинин жарлыгы "2021-2026-жылдары Кыргыз Республикасында Кыргыз жараны деп жарандардын өзүн таануусун өнүктүрүүнүн концепциясы жөнүндө". Бишкек шаары, 2020-жылдын 13-ноябры ПЖ№ 39

Кыргыз Республикасында 2020-жылдан 2040-жылга чейин мектеп окуучуларынын тарбиялоо концепциясы.

Адылбек кызы Гүлназ. Влияние национально-психологических факторов на поликультурное воспитание младших школьников: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: (специальность 13.00.01. – Бишкек, 2005.

Алтаев, М.А. Воспитание учащихся в духе дружбы народов и пролетарского интернационализма в процессе изучения истории Киргизии в курсе истории СССР. Автореф. дис. ... канд. пед. наук: (специальность 13.00.02. –Фрунзе, КГУ, 1967.

Асипова H.A. Научно-педагогические основы формирования культуры межнационального общения школьников. – Б.: Илим, 1994.

Асипова, H.A. Взаимосвязь интернационального и нравственного воспитания в школах с несколькими языками обучения / H.A. Асипова. – Фрунзе: Мектеп, 1988.

Асипова, H.A. Этнопедагогические аспекты формирования культуры межнационального обшения школьников. Народная педагогика и современные проблемы воспитания. Материалы Всесоюзной научно-практической конференции, Часть 1. – Чебоксары, 1991.

Асипова, Н.А. Культурологический подход как теоретическая основа формирования культуру межнационального общения. – Бишкек, Вестник КГНУ, 1995.

Асипова, Н.А. Межкультурные коммуникации и поликультурное образование. – Бишкек 2015.

Гасанов, 3.Т. Воспитание культуры межнационального общения методология, теория, практика / З.Т. Гасанов. Махачкала: Эпоха, 2000.

Каниметов, А.К., Трусковец А.В., Шейман Л.А. Школы интер-национальной дружбы. – Фрунзе: Мектеп, 1967.

Карыпкулов, А.К. Интернациональное воспитание в средней школе в условиях обновления советского общества / А.К. Карыпкулов. – Бишкек: Мектеп, 1991.

Кожобаев, А. Методика формирования знаний у десятиклассников о развитии межнационального общения (на примере истории Кыргызстана) Автореф. дис. ... канд. пед. наук: (специальность 13.00.02) . – М., 1991.

Комаров В. П. Культура межнационального общения // Народное образование. – 1993. – № 5.

Тимофеева, Л.Ф. Организация внеклассной работы в школах с несколькими языками обучения как фактор создания коллектива учащихся. Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01. – Фрунзе, КГУ, 1970.

Хайруллин Р. З. Формирование культуры межнационального общения и толерантности в молодежной среде // Мир психологии. – 2009. – №3.

Юнусходжаев, А. Воспитание учащихся в духе дружбы народов и социалистического инернационализма в школах Киргизии / Автореф. дис. …канд. пед. наук, – Ташкент 1969.

Published

2023-03-31

How to Cite

Оmurzakova G. (2023). CRITERIA AND LEVEL OF UPBRINGING OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN IN THE FIELD OF INTERETHNIC CULTURE . Bulletin of Osh State University, (1), 87–96. https://doi.org/10.52754/16948610_2023_1_11