THE SIGNIFICANCE AND ROLE OF ASSESSMENT THROUGH THE INTERNAL RATING OF THE ACTIVITIES OF THE HEI TEACHING STAFF

Authors

  • Zuvayda Karazakova Osh State University
  • Nurjamal Sheranova Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2023_1_9

Keywords:

observation, evaluation, internal-external rating, university, public control, teaching staff, result, competition, activity, criterion, competence, management

Abstract

Recently, the state began to set tasks not only to provide education, but also to make a special contribution to the development of the country in the form of "science-practice, science-production." Indeed, depending on the level of the university rating, the state of development of the country and the quality of education are determined. Of course, the level of education of the younger generation unambiguously determines the future of the country. In a market economy, the issue of the quality of training specialists in the system of higher educational institutions is of particular importance. Employees of modern educational institutions are one of the most important resources of the university, and the role of the defense industry level in the training of future specialists is significant. Therefore, it is necessary to attach importance to the internal ranking in the university. The article addressed the above issues, emphasized that the internal rating and its results are related to external evaluation, and  also analyzed the activities of one department. It is determined that the recommendations and conclusions of the article will contribute to the development of the country, the university and the department.

References

Васильева Е.Ю. Оценка деятельности преподавателей в российских и зарубежных вузах: Монография. – Архангельск: Северный государственный медицинский университет, 2005.

Исаева Т.Е., Чуриков М. П., Котляренко Ю. Ю. Эффективность оценивания деятельности преподавателей вузов: сравнение отечественных и зарубежных методик. Интернет-журнал «Науковедение». Том 7, №3 (май-июнь) .2015.

Киреева Н.А Кузнецова С.И. Управление качеством образования в корпоративном вузе: модель оценки деятельности преподавателей. Илимий журнал. «Науки об образовании». 2017.

Королева И.А. Оценка качества преподавания в образовательном учреждении (на примере НОЦ ИСЭРТ РАН) проблемы развития территории • вып. 1(57).2012.

Лазаренко В.А. Положение о внутренней системе оценки качества образования СМК-П-4.2.3.-2.0-16 Версия 2.0. Курск, 2016.

Программа стратегического развития «модель устойчивого развития Ошского государственного университета» на 2023-2026 годы.-Ош.2023.

Петрук Г.В. Методические аспекты оценки качества профессорскопреподавательского состава университета © 2019, кандидат педагогических наук, Азимут научных исследований: экономика и управление. 2019.Т.8.№2 (27) DOI: https://doi.org/10.26140/anie-2019-0802-0070

Резник С.Д. Преподаватели вузов России: формирование и развитие профессиональных компетенций /СД.Резник, О.АВдовина. -М.: ИНФРА-М, 2016. -

Рейтинг профессорско-преподавательского состава, заведующих кафедрами, кафедр и факультетов. стандарт учреждения образования «Белорусский государственный медицинский университет» СТУ Д 1.39-2021 Редакция 04. –Минск. 2021.

Published

2023-03-31

How to Cite

Karazakova, Z., & Sheranova , N. (2023). THE SIGNIFICANCE AND ROLE OF ASSESSMENT THROUGH THE INTERNAL RATING OF THE ACTIVITIES OF THE HEI TEACHING STAFF. Bulletin of Osh State University, (1), 68–76. https://doi.org/10.52754/16948610_2023_1_9