COMPARATIVE ANALYSIS OF MOTIVATION FOR STUDYING PROGRAMMING AMONG STUDENTS OF CSE AND IST PROGRAMS AT THE MFITIT INSTITUTE OF OSHSU
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948610_2025_2_8Keywords:
student motivation, programming, CSE, IST, educational process, comparative analysis, higher education pedagogy, OshSUAbstract
The article provides an in-depth comparative analysis of motivational factors influencing students from Osh State University studying in the areas of " Computer Science and Engineering " (CSE) and "Information Systems and Technologies" (IST) toward mastering programming disciplines. The study examines various dimensions of motivation, focusing on both internal and external motives that shape students’ interest and engagement in acquiring professional competencies. It explores the roles played by personal interests, career aspirations, instructional quality, and characteristics of the educational environment in defining students’ motivational profiles. Utilizing questionnaires and individual interviews with a sample of 40 students (20 from each specialization), the study identifies both similarities and meaningful differences between the two groups regarding their learning approaches and expectations. The authors present practical recommendations aimed at increasing student motivation and enhancing the effectiveness of educational processes based on the findings. The results will be beneficial for educators, methodological specialists, university administrators, and researchers in higher education pedagogy and psychology, who are interested in improving the preparation of students in technical specializations.
References
Авазова, Г. Р. Пути повышения заинтересованности в изучении английский язык / Г. Р. Авазова // Вестник Ошского государственного университета. – 2023. – № 1. – С. 51-59. – DOI 10.52754/16948610_2023_1_7. – EDN TNTDHI. DOI: https://doi.org/10.52754/16948610_2023_1_7
Алибаев, Н. А., Омаралиева, Г. А., Абдумиталип уулу, К. (2021). Тестирование на платформе Kahoot как способ проверки знаний группы. Вестник Джалал-Абадского государственного университета, 3(48), 193–199.
Бугрименко, А. Г. (2006). Влияние внутренней и внешней мотивации на учебную активность студентов. Психологический журнал, 27(5), 45–53.
Гордеева, Т. О. (2013). Мотивация учебной деятельности студентов: структура и динамика. Вопросы психологии, 3, 35–45.
Двэк, К. (2009). Саморазвитие: психология успеха. М.: Альпина Паблишер.
Жарматова, Э. К. Вопросы мотивации студентов к учебной деятельности в высшей школе / Э. К. Жарматова // Вестник Ошского государственного университета. – 2022. – № 2. – С. 171-177. – DOI 10.52754/16947452_2022_2_171. – EDN MXGAQV.
Келдибекова, А. О. (2017). Особенности организации школьных геометрических олимпиад. Молодой ученый, 4(138), 73–76.
Макклелланд, Д. (2007). Общество достижений. М.: Аспект Пресс.
Омаралиев, А. Ч., Кадырова, Б. С. (2024). Проблемы использования информационных технологий в школах Кыргызстана. В Труды конференции (с. 317–322). Ош: Ошский государственный университет.
Омаралиева, Г. А. Роль социальных сетей в мотивации студентов первого курса во время дистанционного обучения / Г. А. Омаралиева, Г. С. Абдугулова, К. Маткалык Кызы // Вестник Ошского государственного университета. – 2021. – Т. 1, № 4. – С. 245-252. – DOI 10.52754/16947452_2021_1_4_245. – EDN ULKVZX.
Оморов, Ш. Д., Исаков, З., Салиева, С. А. (2024). Билим берүү мекемелерин башкарууда инновациялык технологияларды колдонуу. В XI Назаровдук педагогикалык окуулар: Эл аралык илимий-методикалык конференциясынын материалдары (с. 413–417). Ош: Ош мамлекеттик университети.
Райан, Р. М., Деси, Э. Л. (2000). Самодетерминация и фасилитация внутренней мотивации в человеческом поведении. Американский психолог, 55(1), 68–78.
Үкүева, Б. К. Мектеп окуучуларынын адабий окууга кызыгуусунун изилдөөнүн жыйынтыгы / Б. К. Үкүева, Г. К. Абдурахманова // Вестник Ошского государственного университета. – 2024. – No. 2. – P. 271-279. – DOI 10.52754/16948610_2024_2_26. – EDN QIHRRI. DOI: https://doi.org/10.52754/16948610_2024_2_26
Талипов, А. Т. Окутуунун жаӊы технологияларынан пайдаланып маалыматтык компетенттүүлүктү калыптандыруу / А. Т. Талипов, Д. А. Тагаева, А. Т. Ажибекова // Вестник Ошского государственного университета. – 2022. – No. 4. – P. 164-171. – DOI 10.52754/16947452_2022_4_164. – EDN QOXFKP.
Хекхаузен, Х. (2003). Мотивация и деятельность. СПб.: Питер.
Чаденкова, О. А. (2004). Структура мотивации учебно-профессиональной деятельности студентов. Психологическая наука и образование, 4, 54–62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

