STATE OF DENTAL EDUCATION IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE KYRGYZ REPUBLIC
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948610_2024_4_2Keywords:
quality of students’ education, training of dental specialists, professional development of educatorsAbstract
This paper examines the current state of dental education in Kyrgyzstan and proposes potential ways to improve it at both the undergraduate and postgraduate levels. According to recommendations from experts at the World Health Organization, higher education institutions must update their curricula and adapt the educational process to the needs of healthcare. In medical universities in Kyrgyzstan, significant attention is given to the study of general medicine, which occupies up to 65% of the study time. This reduces students' opportunities to fully acquire specific knowledge and practical skills in the field of dentistry. Dental students should dedicate 60% of their time to studying the narrowly specialized aspects of their profession in order to be prepared for real practice and to effectively treat patients. A comprehensive approach to updating educational programs is necessary, which includes creating a balanced education that integrates fundamental medical knowledge with in-depth study of dentistry. Each subject should include at least a three-week practical component, and state examinations should be conducted in the form of an oral ticket system. The number of students in a group should not exceed 10, which will help produce more competent and confident dentists.
References
. Исмаилов А.А. Социально - гигиеническое исследование современных условий оказания стоматологической помощи населению Кыргызской Республики и перспективы её развития (на примере г.Ош и Ошской области). / Атореф. канд. мед. наук, Бишкек. -2011. -26 с.
Сыдыков А.М. Клинико-эпидемиологические и организационные аспекты оптимизации страховой стоматологической помощи населению южных регионов в переходной период социально-экономических преобразований в Кыргызской Республике. /Атореф. канд. мед. наук, Бишкек. -2013. -24 с.
Асауляк В.В. Мотивация самостоятельной работы студентов медицинских вузов. // Технологии организации самостоятельной работы обучающихся. // Материалы VIII Межрегиональной научно-методической конференции: Сборник трудов. - 2016. - С. 15-17.
Ешиев А.М. Результаты и основные направления совершенствования деятельности отделения челюстно-лицевой хирургии ОМОКБ. /А.М. Ешиев, Н.М. Мырзашева // Вестник Ошского государственного университета. -№2. -2022. -С.41-47.
Ешиев А.М. Формирование ценностно-смысловых компетенций у студентов стоматологической специальностей медицинского факультета Ошского государственного университета. // Научные известия. - 2022. -№28. -С.110-112.
Лысов Н.А. Современные проблемы высшего медицинского образования // Вестник новых медицинских технологий. - 2012. - Т.19. - №4. - С. 183-185.
Сельпиев Т.Т. Система контроля качества подготовки специалистов в азиатском медицинском институте имени Саткынбая Тентишева / Т.Т. Сельпиев, Ж.Д. Ашымов., А.О. Абдымомунов // Известия вузов Кыргызстана. - № 5. - 2020. – С. 72-74.
Полуянов В.Б., Перминова Н.Б. Процессный подход к управлению внеаудиторной самостоятельной работой студентов // Вестник Учебнометодического объединения высших и средних профессиональных учебных заведений Российской Федерации по профессионально-педагогическому образованию. Екатеринбург: Изд-во Росс. гос. проф.-пед. ун-та, 2006. – № 1 (39). – С. 112-125.
Алымбаев Р.С. Современная система стоматологического образования в Кыргызской Республике /Р.С. Алымбаев, О.Т. Касымов, Р.О. Касымова, А.С. Алымбаев // Современные проблемы науки и образования. – 2018. – № 6. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=28365.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.