TEACHING FUTURE TEACHERS THE BASICS OF MATHEMATICAL MODELING WITH THE HELP OF DIFFERENTIAL EQUATIONS (ON EXAMPLE OF A PURSUIT PROBLEM WITH AN ARBITRARY INITIAL AIMING ANGLE)
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_2023_1(2)_4Keywords:
differential equations, the problem of persecution, mathematical modeling, professional training of future teachersAbstract
Using the example of the extended problem of stalking in the predator–victim system, the process of teaching future teachers the basics of mathematical modeling using differential equations, which is part of professional training, is discussed. The assumption of an arbitrary initial aiming angle of 0 < α0 < π complements the classical formulation of the pursuit problem. The process of harassment can be exhaustively studied within the framework of a mathematical model, and can also be implemented in full-scale or virtually in the form of laboratory work in robotics classes. The model has a pronounced practice-oriented character, and its development contributes to the development of functional mathematical literacy of future teachers studying in the areas of training in the subject areas: mathematics, physics, computer science, technology. The model includes the possibility of optimizing the pursuit and game elements with restrictions on the predator's pursuit resource or the vulnerability of the victim.
References
Концепция развития математического образования в Российской Федерации - Российская газета. (2013, December 24). Российская Газета.
Schmidt, W. H., Blömeke, S., & Tatto, M. T. (2011). Teacher Education Matters: A Study of Middle School Mathematics Teacher Preparation in Six Countries. International Perspectives on.
Аксенова, О. В. (2016). Проблемы качества математической подготовки будущих учителей информатики в контексте фундаментализации современного образования. Педагогическое образование в России, 7, 125–130.
Бодряков, В. Ю. (2018). Проблемы качества математического образования в педагогическом вузе и пути их решения. Педагогическое образование в России, 2, 15–27.
Перминов, Е. А. (2019). Об актуальности фундаментализации математической подготовки студентов педагогических направлений в цифровую эпоху. Образование и наука, 21(5), 86–111.
Barakaev, M., Shamshiyev, A., O’rinov, X., Abduraxmonov, D., G‘Iyosova, Z. (2020). Problems of Teaching Mathematics in Modernization. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 19(2), 201–203. https://doi.org/10.52155/ijpsat.v19.2.1720
Абдуразаков, М. М., Лягинова, О. Ю., Цветкова, О. Н. (2021). Информатика, математика и логика в аспекте межпредметной и метапредметной образовательной связи. Чебышевский сборник, 22(2), 373–388. https://www.chebsbornik.ru/jour/article/view/1006/800
Шкерина, Л. В., Шашкина, М. Б., & Табинова, О. А. (2022). Выявление и преодоление предметных дефицитов студентов-будущих учителей математики. Перспективы науки и образования, 58(4), 173–192.
Chesky, N. Z., Wolfmeyer, M. R. (2015). Philosophy of STEM Education: A Critical Investigation (p. 105). Springer.
Kertil, M., Gurel, C. (2016). Mathematical Modeling: A Bridge to STEM Education. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 44-55. https://doi.org/10.18404/ijemst.95761
Bergsten, C., & Frejd, P. (2019). Preparing pre-service mathematics teachers for STEM education: an analysis of lesson proposals. Zdm – Mathematics Education, 51(6), 941–953. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01071-7
Maass, K., Geiger, V., Ariza, M. R., & Goos, M. (2019). The Role of Mathematics in interdisciplinary STEM education. Zdm – Mathematics Education, 51(6), 869–884. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01100-5
Синельников, И. Ю., Худов, А. М. (2020). STEM как инновационная стратегия интегрированного образования: передовой опыт, перспективы, риски. Инновационные проекты и программы в образовании, 69(3), 54–62.
Валеев, И. И. (2020). Функциональная математическая грамотность как основа формирования и развития математической компетенции. Бизнес. Образование. Право, 53(4), 353–360.
Каскатаева, Б. Р., Кокажаева, А. Б., Казыбек, Ж. (2021). Математическое моделирование как инструмент повышения математической грамотности учащихся. Вестник Казахского национального женского педагогического университета, 1, 58–66.
Десненко, C. И., Зверева, T. Я. (2021). Подготовка будущего учителя математики к формированию у школьников математической грамотности. Ученые записки Забайкальского государственного университета, 16(5), 56–66.
Kapur, J. N. (1982). The art of teaching the art of mathematical modelling. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 13(2), 185–192. https://doi.org/10.1080/0020739820130210
Лебедева, И. П. (2016). Математическое моделирование в формировании исследовательской компетенции будущих учителей математики. Педагогическое образование и наука, 2, 76–78.
Садыкова, А. А. (2017). Методика подготовки будущих учителей математики к использованию моделирования в обучении школьников (с. 227).
Перминов, Е. А. (2004). Об актуальности и методологических аспектах обучения будущих педагогов математическому моделированию. Образование и наука, 111(2), 17–33.
Безручко, А. С. (2014). Методика обучения решению дифференциальных уравнений будущих учителей математики, основанная на использовании информационных технологий (с. 211).
Бодряков, В. Ю., Быков, А. А. (2014). Научно-исследовательская работа и научно-исследовательская работа студентов как инструменты формирования профессиональных компетенций студентов и академической репутации вуза. Педагогическое образование в России, 8, 154–158.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.