WAYS TO IMPLEMENT THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS IN EDUCATIONAL PROGRAMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_1(4)_9-2024

Keywords:

sustainable development, integration, sustainable development goals, educational programs, future teachers, evaluation tools

Abstract

In order to achieve the Goals of Sustainable Development in education, it is advisable to integrate solutions to the identified problems and tasks into curricula and programs. The study was carried out to identify and confirm by concrete examples the ways of integrating the ideas of sustainable development into the practice of training future specialists of higher professional education, the formation of sustainable development competencies. The results obtained as a result of the study are related to the process of teaching ideas of sustainable development for the formation of sustainable development competencies in future teachers, to achieve the results of sustainable development, i.e. promotes integration into curricula, work programs, practices, lesson plans, assessment tools, learning technologies. The study shows the ways of integrating sustainable development goals into educational programs on the example of educational programs of Osh State University.

References

-2040-жылдарга Кыргыз Республикасын өнүктүрүүнүн Улуттук стратегиясы (2018) Кыргыз Республикасынын Президентинин 2018-жылдын 31-октябрындагы №221 Жарлыгы менен бекитилген, 150.

Государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования Кыргызской Республики (2021a). Направление: 550200 Физико-математическое образование, Квалификация: магистр.

Государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования Кыргызской Республики (2021b). Направление: 550200 Физико-математическое образование, Квалификация: бакалавр.

Исаков Т. Э., Атабаев А. А. (2023) Жогорку кесиптик билим берүү программалары боюнча окутуунун натыйжаларын иштеп чыгуунун усулу. Ош мамлекеттик университетинин Жарчысы. Педагогика. Психология. 2 (3), 52-57. DOI: 10.52754/16948742_2(3)_7-2023. EDN: VLAYSC

Мамедов, Н. М., Винокурова, Н. Ф., Демидова, Н. Н. (2015). Феномен культуры устойчивого развития в образовании XXI века. Вестник Мининского университета, 2(10), 6.

Сооронбаева, К. А. (2023). Кесиптик билим берүүдө студенттерди туруктуу өнүгүү натыйжаларына жетиштирүүнүн жолдору (с. 22–26). «ІV Международное книжное издание стран Содружество Независимых Государств / “Лучший педагог - 2023”: IV международная книжная коллекция научно-педагогических работников.

Туруктуу өнүгүүнүн максаттары (2024) Кыргыз Республикасынын Министрлер Кабинети www.gov.kg. https://www.gov.kg/ky/p/sustainable_development

“Туруктуу өнүгүү үчүн билим берүүнү илгерилетүү: аймактык перспективалар жана тажрыйба” (2022). Субрегионалдык (Кыргызстан, Казакстан, Өзбекстан) конференциянын материалдары.

Учебники в интересах устойчивого развития (2019). Руководство по внедрению. UNESCO MGIEP, 204.

Шайденко, Н. А. (2017). Общая характеристика образования в контексте устойчивого развития. Образование личности, 2, 56–60.

Altybaeva, M. A., Sooronbaeva, K. A., Avazova, E. T., Raykhan Zh. Turganbaeva. (2023). Formation of Competencies for the Sustainable Development of Future Teachers of Mathematics. Advances in Global Change Research, 73, 397–403. https://doi.org/10.1007/978-3-031-19979-0_42

Barber, M. & Mourshed, M. (2007) Consistently high performance: Lessons from the world’s top performing school systems McKinsey & Company.

Malik, R. S. (2018). Educational challenges in 21st century and sustainable development. Journal of Sustainable Development Education and Research, 2(1), 9–20.

Published

2024-05-20

How to Cite

Altybayeva , M., & Sooronbaeva , K. (2024). WAYS TO IMPLEMENT THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS IN EDUCATIONAL PROGRAMS. Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology, (1(4), 75–83. https://doi.org/10.52754/16948742_1(4)_9-2024

Issue

Section

THEORY AND PRACTICE OF VOCATIONAL EDUCATION