RETHINKING GRAMMAR: INNOVATIVE DIDACTIC CONCEPT FOR GERMAN MODAL VERBS

Authors

  • Tolkunai Studentovna Sultanbekova Osh State University
  • Ainash Tshoibekovna Osmonalieva Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2023_2_23

Keywords:

modal verbs, cognitive linguistics, cognitive didactic, animation, grammar learning

Abstract

This article presents an innovative didactic concept on a difficult topic of German grammar - modal verbs. The concept explains the meanings of modal verbs based on the results of cognitive linguistics. The explanations provided are visualized using cognitively stable, believable illustrations. In addition, the division of modal verbs in the German language into seven verbs, their explanation is given in the form of examples. A method of teaching the German language to pupils and students in an easy way is presented. Then, modal verbs, unlike all other verbs, do not express a movement or a state, but reflect the attitude towards it, that is, the possibility, usefulness, necessity, desirability of performing the movement, justifying the compatibility of speech and action. Then the empirical pedagogical practice results showing the high efficiency of the concept are presented.

References

Чойбекова, Н. Т. (2020) Англис жана немис тилдериндеги модалдык этиштердин кыргыз тилинде берилиши [Текст] / Н. Т. Чойбекова // Наука, новые технологии и инновации Кыргызстана. –. – № 12. – P. 289-294. https://elibrary.ru/item.asp?id=45653853

Чойбекова Н.Т. (2018) Англис жана немис тилдериндеги модалдык этиштердин тарыхый маселелери жана азыркы абалы. известия вузов кыргызстана № 4, Бишкек.

Mekuatse, Florence (2002), The epistemic modality of statements. Сабактын контекстинде алардын дидактикалык жөндөмдөрү жөнүндө Камерун контекстинде чет тили катары немис тили: модалдык бөлүкчөлөрдүн, модалдык этиштердин жана конъюнктуранын мисалында "will" + инфинитив. Берлин: Dissertation.de.Duden Online (2015), Duden Online [online at http://www.duden.de/. 07/03/2016].

Бергман Н.А., Натанзон М.Д. (1957) Грамматика немецкого языка для учителей. - Изд. 8. Испр. и доп. - Москва.: Госучнедгиз, -120с.

Раден, Гюнтер (1994), Когнитивдик семантикадагы концептуалдык метафоралар. В: Борнер, Вольфганг жана Фогель, Клаус (ред.),Когнитивдик лингвистика жана чет тилди өздөштүрүү. Менталдык лексикон. Тюбинген: Акылсыз, 69-87.

Rösler, Dietmar (1998), Making Form Speak? Университеттин грамматикасы алдыңкы окуучулар үчүн көнүгүү китептери менен иштөө.В: Вейдт, Харалд; Harden, Theo & Hentschel, Elke (ред.), Particulae specificum. нын 60 жылдыгына карата Festschrift Гарольд Вейдт. Тюбинген: Stauffenburg, 251-260.

Талми, Леонард (2000) Когнитивдик семантикага карай. Кембридж: MIT Press

Published

2023-06-29

How to Cite

Sultanbekova , T. S., & Osmonalieva, A. T. (2023). RETHINKING GRAMMAR: INNOVATIVE DIDACTIC CONCEPT FOR GERMAN MODAL VERBS. Bulletin of Osh State University, (2), 203–213. https://doi.org/10.52754/16948610_2023_2_23