CORRECTION OF MENTAL DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH VISUAL IMPAIRMENTS

Authors

  • Talant Umarov Osh State University
  • Nurita Alymzhan kyzy Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2023_1_14

Keywords:

correction, compensation, visually impaired children, mental development, visual perception, inclusive education, rehabilitation, psychological and pedagogical support

Abstract

Psychocorrective work is one of the important directions in the work of an educational institution in the process of forming socially adaptive forms of behavior of a visually impaired child. Correction helps a visually impaired child to master a single picture of the world and a coherent system of relationships, compensating to a certain extent the consequences of visual impairment. This is very necessary for self-realization and successful adaptation in the social environment. In individual remedial classes, tasks of a specific nature are solved, aimed at the development of visual functions in the correction of developmental defects in the child. The correction is built taking into account the interests of the child, the level of development of visual perception, cognitive activity, and practical skills. Gradually, each corrective technique is developed on different materials available to the child.

References

Анисимова, Н.Л. Особенности психологической помощи детям с нарушениями зрения в дошкольном учреждении: методич. рекомендации. – М.: Логос ВОС. – 2011.

Белецкая, В.И., Гнеушева АН. Охрана зрения слабовидящих школьников. М.: Просвещение. – 2018.

Воспитание слепых детей дошкольного возраста в семье. Библиотечка для родителей. Под ред. В.А. Феоктистовой. – М., – 2015 с.

Денискина, В.З., Бенедиктова, M. B. К вопросу о классификации детей с нарушениями зрения и вторичных отклонениях в их развитии. – М., – 2007

Егорова, Л.В. Использование сохранных анализаторов в работе со слабовидящими детьми //Дошкольная педагогика. – № 4. – 2006.

Литвак, А.Г. Психология слепых и слабовидящих. - СПб.: РГПУ им.А.И. Герцена. – 2009.

Плаксина, Л.И., Григорян, Л.А. Психолого-педагогическая характеристика детей с нарушениями зрения (Учебное пособие). – М., – 2016.

Плаксина, Л.И. Теоретические основы коррекционной работы в детских садах для детей с нарушением зрения. – М. – 2018. –

Published

2023-03-31

How to Cite

Umarov , T., & Alymzhan kyzy, N. (2023). CORRECTION OF MENTAL DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH VISUAL IMPAIRMENTS. Bulletin of Osh State University, (1), 118–126. https://doi.org/10.52754/16948610_2023_1_14