A COMPARATIVE STUDY OF RESTAURANT PREFERENCES ACROSS GENERATIONS: EVIDENCE FROM BISHKEK
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948610_2025_3_0_13%20Keywords:
generations, catering establishments, restaurant choice factors, operations, tourismAbstract
This article explores the attitudes and preferences of different generations (Z, X, Y, and Baby Boomers) toward public catering establishments. The purpose of the study is to identify and analyze the factors influencing the choice of restaurants and other catering venues among representatives of different generations. Methodology. A survey was conducted among 210 respondents residing in Bishkek to determine the main factors influencing their choice of restaurants. The study is based on empirical data obtained through questionnaires and analyzed using quantitative method. The results are presented in graphical form, and the behavioral characteristics of each generation are interpreted through comparative analysis. Research Results. Intergenerational differences play a significant role in the selection of public catering establishments and in attitudes toward food and service. Generation Z tends to prioritize socialization and fast dining, placing importance on aesthetics and speed. Generation X and Baby Boomers, on the other hand, adhere more to traditional values and tend to choose restaurants for family-related reasons. Tipping behavior is also closely associated with generational characteristics. These findings can serve as a foundation for improving restaurant operations, developing marketing strategies, and enhancing service quality.
References
Азаренок, Н.В. (2009). “Клиповое сознание и его влияние на психологию человека в современном мире”. Материалы Всероссийской юбилейной научной конференции, посвященной 120-летию со дня рождения С.Л. Рубинштейна (сс. 110–112). Москва: Изд-во «Институт психологии РАН».
Воронцова, Ю.А. (2016). “Теоретическая основа теории поколений”. Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки, т.3, №72, сс. 268-273.
Давыдова, Т.Е., Зыкова, Д.А. (2020). “Теория поколений: как найти общий язык в современном мире”. ФЭС: Финансы. Экономика. Стратегия, т. 17, №9, сс. 54-59.
Емельянова, Т.П., Белых, Т.В., Шабанова, В.Н. (2018). “Образы прошлого, настоящего и будущего у представителей поколения «бэби-бумеров»”. Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки, №3, сс. 75-85, DOI:10.18384/2310-7235-2018-3-75-85.
Зайцева, Н.А. (2015). “Теория поколений: мы разные или одинаковые?” Российские регионы: взгляд в будущее, т. 2, №3, сс. 220-236.
Кулакова, А.Б. (2018). “Поколение Z: теоретический аспект”. Вопросы территориального развития, № 2 (42), сс.1-10. DOI: 10.15838/tdi.2018.2.42.6
Мохова, С.Ю. (2017). “Иерархия в системе жизненных целей у представителей X, Y и Z-поколений”. Мир науки. Педагогика и психология, т. 5, №2, сс. 59-69.
Ожиганова, Е.М. (2015). “Теория поколений Н. Хоува и В. Штрауса. Возможности практического применения”. Бизнес-образование в экономике знаний, №2, сс. 94-97.
Пономарева, Е.С. (2017). “Теория поколений”. Достижения науки и образования, т. 8, №21, сс. 55-56.
Семеновских, Т.В. (2014). “Феномен «Клипового мышления» в образовательной вузовской среде”. Интернет-журнал “Науковедение”, т. 5, № 24, сс. 134-143.
Якимова, З.В., Масилова, М.Г. (2017). “Поколение Z как потенциальный сегмент рынка труда”. Азимут научных исследований: педагогика и психология, т. 6, № 4(21), сс. 341-345.
Aşık, N. A. (2019). “X ve Z Kuşağı Tüketicilerin Yiyecek Tercihlerini Etkileyen Faktörler”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, Vol.7 (4), pp. 2599-2611. DOI: 10.21325/jotags.2019.489
Bose, A. (2022). “Why Do People Eat Out: Understanding the Motivations of Customers of Casual Dining Restaurants”. International Journal of Management, Vol.13 (11), pp. 74-95.
Ertürk, M. (2018). “Tüketicilerin dışarıda yemek yeme nedenleri”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, Vol.17 (3), pp.1203-1224.
Fraikue, F.B. (2016). “Reasons for Eating out and Socio-Demographic Characteristics of Customers”. Proceedings of INCEDI Conference, (pp. 572-582), Accra-Ghana.
Özdemir, B. (2010). “Dışarıda Yemek Yeme Olgusu: Kuramsal Bir Model Önerisi. Anatolia”. Turizm Araştırmaları Dergisi, Vol. 21, №2, pp.218-232.
Rydell, S.A., Harnack, L.J., Oakes, J.M. (2008). “Why eat at fast-food restaurants: reported reasons among frequent consumers”. Journal of the American Dietetic Association, Vol.108 (12), pp. 2066-2070.
Taş, H., Kaçar, S. (2019). “X, Y ve Z Kuşağı Çalışanlarının Yönetim Tarzları ve Bir İşletme Örneği”. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Vol. 11, № 18, pp. 643-675. https://doi.org/10.26466/opus.554751
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Адилет Темиракунов, Надира Турганбаева, Умит Сормаз

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

