METHODS OF DEVELOPING ORAL MATHEMATICAL SKILLS IN MATH CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948610_2024_2_28Keywords:
oral account, examples, creative and activity task, life situation, gymnastics for the mindAbstract
This research paper discusses the methods of developing school students’ oral numerical skills in math lessons. Performing oral calculations in elementary school is an essential stage in the mathematical development of students. Oral calculations improve logical thinking, the ability to quickly count numbers, and creativity. Systematic work with students in math classes is necessary to develop their oral numerical skills. To develop these skills, it is essential to use game-based and interactive methods that encourage students to do mathematics. Additionally, it is crucial to take into consideration the individual characteristics of each student and provide them with opportunities to adequately practise verbal calculations. The development of oral calculation skills among elementary school students allows them to easily and quickly solve mathematical tasks, preparing them for a market-oriented economy, which positively impacts their academic performance in school and future success. Currently, most school students find it difficult to perform oral calculations and rely on calculators. There are no methods for oral counting in textbooks, and in real-life situations, it is often necessary to make calculations without the aid of a calculator. This means that there is a need for students to develop skills in rapid oral counting. Through the use of mathematical examples and creative activities, students can practise and improve their skills in this area. These skills are essential for success in many aspects of life, and can be considered “gymnastics for the mind”.
References
Бабенко Н. А. О применении устного счета на уроках математики/Н.А. Бабенко // Молодой ученый. – 2012. – №1. Т.2. – С. 62-64.
Дорохова Н.В. Устный счет как неотъемлемая часть в структуре урока математики/Н.В. Дорохова//Вопросы педагогики. – 2018. – №3. – С. 28-30.
Дремова Н.И. Нужен ли устный счет на уроках математики/Н. И. Дремова //Математика в школе. – 2010. – №8. – С. 27-29.
Зулпукарова, Д.И., Э.А. Аркалыкова. "Математика боюнча өз алдынча иштер – окутуунун каражаты катары". Ош мамлекеттик университетинин Жарчысы 3-4 (2016): 92-96-б.
Как быстро считать в уме: приемы устного счета больших чисел подробнее: https://zaochnik.ru/blog/kak-bystro-schitat-v-ume-priemy-ustnogo-scheta-bolshix-chisel/ (Дата обращения: 14.03.2024).
Крючкова С.Н. Актуальность устного счета на уроках математики/С. Н. Крючкова//Евразийский народный журнал. – 2016. – № 10. – 126 с.
Львова, Н.В. Об устном счете замолвлю я слово / Н.В. Львова. – Текст: непосредственный // Математика в школе. – 2013. – №7. – С. 8-13.
Макеев, А. К. Математиканы окутууда прикладдык жана практикалык мүнөздөгү маселелердин ролу / А. К. Макеев, А. Д. Жунусакунова // Вестник Ошского государственного университета. – 2021. – Vol. 2, No. 4. – P. 318-324. – DOI: 10.52754/16947452_2021_2_4_318. – EDN: PFRZYC. DOI: https://doi.org/10.52754/16947452_2021_2_4_318
Мулюкова А.В. Устный счет как один из видов учебной деятельности на уроках математики/А.В. Мулюкова//Актуальные проблемы математических и технических наук. –2017. – с. 210-212.
Татарченко Т.Д. Способы быстрого счета на занятиях кружка, «Математика в школе», – 2008. – №7. – стр. 68.
Трошин В.В. Магия чисел и фигур [Текст]: Занимат. материалы по математике – М.: Глобус. – 2007. – 382 с.
Щеголева Т.Н. Устный счет на уроках математики как средство активизации познавательной активности учащихся/Щеголева Т.Н., Пермякова Н.В.//Новые направления и концепции в современной науке. – 2016. – С. 122-123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.