METHODOLOGICAL RECOMMENDATIONS FOR PROVIDING PHYSICAL ACTIVITY FOR STUDENTS WITH DISABILITIES
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948610_2024_1_11Keywords:
disability, inclusive education, health education, health, educational institution, needAbstract
This article is about the place of students with disabilities in the education system. Here, it was written how students can be educated and educated in secondary and higher educational institutions. Training and education programs have been developed and analyzed to work with children with disabilities or to meet the needs of individual students. In inclusive education for students with disabilities, all violations of children's rights are removed, the teacher ensures equal treatment of all children in teaching activities and at the same time creates special conditions for children with disabilities. In the organization of inclusive education, the joint efforts of the teacher and the family are very important. Regular communication between the school and parents in the educational process ensures the development of a child with special needs. In this procees, the teacher should play a leading role, first of all, in providing parents with psychological and pedagogical knowledge on how to properly handle and educate the child.
References
Умарбекова А.А., Жайылган кызы М. Инклюзивдик билим берүүдө башталгыч мектептин мугалимдери менен ата-энелердин бирдиктүү иш аракеттери. Наука, новые технологии и инновации Кыргызстана. Бишкек: 2020
Инклюзивдик билим берүү идеясы менен иштеген мектептерде ден-соолугунан мүмкүнчүлүгү чектелген окуучуларды жалпы билим берүү программасы боюнча башталгыч билим берүүнүн ылайыкташылган болжолду упрограммасы. - Б., 2018.
Орусбаева Т.А., Дунганова Д.Э., Сакимбаева Э.Р. Инклюзивдик билим берүү. - Б., 2015. - 39-б.
Некешов С.Т. “Башталгыч билим берүүнүн методикасы” дициплинасынын дене тарбия предметине лекцикалык курс ТалМУ.
https://kiiky.com/ky/students-with-disabilities/
Аблабекова Ж.К., Окен уулу Ш. (2022). Студенттердин ишке жөндөмдүүлүгүнө жана акыл -эс ишмердүүлүгүнө физикалык көнүгүүлөрдүн таасири. Вестник Ошского государственного университета. No. 4. сс. 131-136. DOI: 10.52754/16947452_2022_4_131. EDN: SCDSWA. DOI: https://doi.org/10.52754/16947452_2022_4_131
Мамаев Т.М., Аринбаев Б.С., Ибраийим уулу М., Абдилла Уулу Э., Шарипов Ж.М., Мамаев Н.Т. (2022). Состояние заболеваемости и уровень информированности студентов по вопросам сохранения здоровья и профилактики заболеваний. Вестник Ошского государственного университета. №4. сс. 20-28. DOI: 10.52754/16947452_2022_4_20. EDN: PQYBYV. DOI: https://doi.org/10.52754/16947452_2022_4_20
Кырбашова М.Т. Элет мектебиндеги өспүрүмдөрдүн физикалык өнүгүүсүн баалоо / М.Т. Кырбашова, С.Т. Бейшеналиева // Alatoo Academic Studies. – Бишкек, 2023. – № 2. – С. 118-125. DOI: https://doi.org/10.17015/aas.2023.232.11
Downloads
Published
Versions
- 2024-03-27 (2)
- 2024-03-27 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bulletin of Osh State University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.