METHODOLOGICAL RECOMMENDATIONS FOR PROVIDING PHYSICAL ACTIVITY FOR STUDENTS WITH DISABILITIES

Authors

  • Adalat Temirbaeva Osh State University
  • Matlyuba Sarieva Osh State University
  • Zhipargul Adambaeva Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2024_1_11

Keywords:

disability, inclusive education, health education, health, educational institution, need

Abstract

This article is about the place of students with disabilities in the education system. Here, it was written how students can be educated and educated in secondary and higher educational institutions. Training and education programs have been developed and analyzed to work with children with disabilities or to meet the needs of individual students. In inclusive education for students with disabilities, all violations of children's rights are removed, the teacher ensures equal treatment of all children in teaching activities and at the same time creates special conditions for children with disabilities. In the organization of inclusive education, the joint efforts of the teacher and the family are very important. Regular communication between the school and parents in the educational process ensures the development of a child with special needs. In this procees, the teacher should play a leading role, first of all, in providing parents with psychological and pedagogical knowledge on how to properly handle and educate the child.

References

Умарбекова А.А., Жайылган кызы М. Инклюзивдик билим берүүдө башталгыч мектептин мугалимдери менен ата-энелердин бирдиктүү иш аракеттери. Наука, новые технологии и инновации Кыргызстана. Бишкек: 2020

Инклюзивдик билим берүү идеясы менен иштеген мектептерде ден-соолугунан мүмкүнчүлүгү чектелген окуучуларды жалпы билим берүү программасы боюнча башталгыч билим берүүнүн ылайыкташылган болжолду упрограммасы. - Б., 2018.

Орусбаева Т.А., Дунганова Д.Э., Сакимбаева Э.Р. Инклюзивдик билим берүү. - Б., 2015. - 39-б.

Некешов С.Т. “Башталгыч билим берүүнүн методикасы” дициплинасынын дене тарбия предметине лекцикалык курс ТалМУ.

https://kiiky.com/ky/students-with-disabilities/

Аблабекова Ж.К., Окен уулу Ш. (2022). Студенттердин ишке жөндөмдүүлүгүнө жана акыл -эс ишмердүүлүгүнө физикалык көнүгүүлөрдүн таасири. Вестник Ошского государственного университета. No. 4. сс. 131-136. DOI: 10.52754/16947452_2022_4_131. EDN: SCDSWA. DOI: https://doi.org/10.52754/16947452_2022_4_131

Мамаев Т.М., Аринбаев Б.С., Ибраийим уулу М., Абдилла Уулу Э., Шарипов Ж.М., Мамаев Н.Т. (2022). Состояние заболеваемости и уровень информированности студентов по вопросам сохранения здоровья и профилактики заболеваний. Вестник Ошского государственного университета. №4. сс. 20-28. DOI: 10.52754/16947452_2022_4_20. EDN: PQYBYV. DOI: https://doi.org/10.52754/16947452_2022_4_20

Кырбашова М.Т. Элет мектебиндеги өспүрүмдөрдүн физикалык өнүгүүсүн баалоо / М.Т. Кырбашова, С.Т. Бейшеналиева // Alatoo Academic Studies. – Бишкек, 2023. – № 2. – С. 118-125. DOI: https://doi.org/10.17015/aas.2023.232.11

Published

2024-03-27 — Updated on 2024-03-27

Versions

How to Cite

Temirbaeva , A., Sarieva , M., & Adambaeva , Z. (2024). METHODOLOGICAL RECOMMENDATIONS FOR PROVIDING PHYSICAL ACTIVITY FOR STUDENTS WITH DISABILITIES. Bulletin of Osh State University, (1), 120–126. https://doi.org/10.52754/16948610_2024_1_11

Most read articles by the same author(s)