MULTI-VECTOR APPROACH IN THE TECHNOLOGY OF INTELLECTUAL DEVELOPMENT AND LABOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_10-2025

Keywords:

multi-vector approach, technologies of intellectual development and work, cognitive abilities

Abstract

Multi-vector development of intelligence is necessary for successful adaptation to the requirements of the 21st century. The research is aimed at developing recommendations on the effective use of a multi-vector approach in intellectual development and labor technologies. The object of study is intellectual development technologies, the subject is principles, vectors, tools and advantages of multi–vector approach. The methodology is based on the analysis and generalization of scientific literature. This article examines the multi-vector approach in intellectual development and labor technologies as an approach that involves the simultaneous and balanced development of various cognitive abilities, skills, and personal qualities necessary for effective intellectual activity. The main results emphasize that multi-vector learning contributes to the harmonious development of intelligence, increased cognitive efficiency and concentration of attention. Instead of focusing on a narrow specialization or a single skill, the multi-vector approach in intellectual development and labor technologies is aimed at the harmonious development of the entire intellectual potential of a person.

References

Bagas Bantara. (2014). Сила ума: овладение ключами к успеху. Достижение высот через устойчивость ума и эмоциональный интеллект. AI Khawarizmi. (60).

Гилфорд, Дж. (1965). Три стороны интеллекта. Психология мышления (46).

Давыдов, В. В. (2005). Деятельностная теория мышления. Научный мир. (239).

Калеман, Д. (2014). Думай медленно…решай быстро. АСТ. (653).

Кашапов, М. М. (2024). Психология творческого мышления: учебное пособие. ИНФА (436).

Ляпина, Т. Е. & Осипова, И. С. (2020). Возрастные и половые особенности быстроты и гибкости мышления. Очарев - Online, 11(148), 1–6.

Роджерс, К. Р. (2004). Становление личности. Взгляд на психотерапию. Прогресс. (235).

Сорокопуд, Ю. В., Козьяков, Р. В., Матюгин, Н. Е. & Амчиславская, Е. Ю. (2020). Гибкость мышления как востребованный “мягкий навык” (SOFT SKILLS) современных специалистов. Мир науки, культуры, образования, 6(85), 400–402.

Титов, А. А. (2020). Мышление как процесс и как деятельность: анализ философско-психологических исследований мышления. Педагогика и психология образования, (1), 180–197. DOI: https://doi.org/10.31861/2500-297%D0%A5-2020-1-180-197

Чатфилд, Т. (2019). Критическое мышление: Анализируй, сомневайся, формируй своё мнение (328).

Published

2025-05-29

How to Cite

Tadjibaev, B. (2025). MULTI-VECTOR APPROACH IN THE TECHNOLOGY OF INTELLECTUAL DEVELOPMENT AND LABOR. Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology, (1(6), 85–90. https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_10-2025