APPROACHES AND METHODS OF FORMATION OF ECOLOGICAL CULTURE IN BIOLOGY LESSONS IN SECONDARY SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_5-2025

Keywords:

ecological culture, environmental awareness, environmental education, integrated approach, teaching methods, ecologization

Abstract

A variety of teaching methods and formats contribute to the comprehensive development of students' interest in and respect for nature, helping them recognize the importance of environmental protection and engaging them in conservation activities. This study explores key concepts such as ecological culture and ecological worldview. The main functions of environmental education in school biology lessons are identified. The article examines aspects of cultivating ecological culture, including both curricular and extracurricular activities, and instructional formats that facilitate the assimilation of environmental values and effective learning. Active acquisition of ecological knowledge occurs through the use of diverse teaching methods for explaining and reinforcing material, including problem-solving tasks with ecological content. A significant form of fostering ecological culture among students is scientific research work.

References

Ашыровa, М. Г. (2016). Проблемы и необходимость экологического воспитания и образования детей; цели экологического воспитания. Инновационные механизмы решения проблем научного развития, (2), 35–38.

Бабанский, Ю. К. (1985). Методы обучения в современной общеобразовательной школе (208).

Беспалько, В. П. (1977). Основы теории педагогических систем (проблемы и методы психолого-педагогического обеспечения технических обучающих систем). Воронежский ун-т, (304).

Глазачев, С. Н. & Когай, Е. А. (1999). Экологическая культура и образование: очерки социальной экологии: учеб. пособие и программа курса “Соц. экология”. Горизонт, (102).

Деревнина О. В. (2018). Формирование экологической культуры личности. Экопсихологические исследования, (5), 375–377.

Зверев, И. Д. (1997). Экологическое образование и воспитание: узловые проблемы. Экологическое образование: концепции и технологии: Перемена, 72–84.

Ризниченко, Г. Ю. (2024). Математические методы в биологии и экологии. Биофизическая динамика продукционных процессов: учебник для вузов. Юрайт, (409).

Санников, О. Н. (2018). Воспитываем экологическую культуру. Наука и образование: проблемы и перспективы, (2), 23–28.

Сердюк, А. И. Формирование экологической культуры в современном российском обществе. Молодые исследователи – регионам, (4), 28–30.

Цвирко, Н. И. (2019). Роль экологического образования в формировании экологической культуры ребёнка. World Science: Problems and Innovations, (3), 25–28.

Якиманскaя, И. С. (1996). Личностно-ориентированное обучение в современной школе (96).

Published

2025-05-29

How to Cite

Milov, I. (2025). APPROACHES AND METHODS OF FORMATION OF ECOLOGICAL CULTURE IN BIOLOGY LESSONS IN SECONDARY SCHOOLS. Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology, (1(6), 42–48. https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_5-2025

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF EDUCATION AND UPBRINGING