APPROACHES AND METHODS OF FORMATION OF ECOLOGICAL CULTURE IN BIOLOGY LESSONS IN SECONDARY SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_5-2025Keywords:
ecological culture, environmental awareness, environmental education, integrated approach, teaching methods, ecologizationAbstract
A variety of teaching methods and formats contribute to the comprehensive development of students' interest in and respect for nature, helping them recognize the importance of environmental protection and engaging them in conservation activities. This study explores key concepts such as ecological culture and ecological worldview. The main functions of environmental education in school biology lessons are identified. The article examines aspects of cultivating ecological culture, including both curricular and extracurricular activities, and instructional formats that facilitate the assimilation of environmental values and effective learning. Active acquisition of ecological knowledge occurs through the use of diverse teaching methods for explaining and reinforcing material, including problem-solving tasks with ecological content. A significant form of fostering ecological culture among students is scientific research work.
References
Ашыровa, М. Г. (2016). Проблемы и необходимость экологического воспитания и образования детей; цели экологического воспитания. Инновационные механизмы решения проблем научного развития, (2), 35–38.
Бабанский, Ю. К. (1985). Методы обучения в современной общеобразовательной школе (208).
Беспалько, В. П. (1977). Основы теории педагогических систем (проблемы и методы психолого-педагогического обеспечения технических обучающих систем). Воронежский ун-т, (304).
Глазачев, С. Н. & Когай, Е. А. (1999). Экологическая культура и образование: очерки социальной экологии: учеб. пособие и программа курса “Соц. экология”. Горизонт, (102).
Деревнина О. В. (2018). Формирование экологической культуры личности. Экопсихологические исследования, (5), 375–377.
Зверев, И. Д. (1997). Экологическое образование и воспитание: узловые проблемы. Экологическое образование: концепции и технологии: Перемена, 72–84.
Ризниченко, Г. Ю. (2024). Математические методы в биологии и экологии. Биофизическая динамика продукционных процессов: учебник для вузов. Юрайт, (409).
Санников, О. Н. (2018). Воспитываем экологическую культуру. Наука и образование: проблемы и перспективы, (2), 23–28.
Сердюк, А. И. Формирование экологической культуры в современном российском обществе. Молодые исследователи – регионам, (4), 28–30.
Цвирко, Н. И. (2019). Роль экологического образования в формировании экологической культуры ребёнка. World Science: Problems and Innovations, (3), 25–28.
Якиманскaя, И. С. (1996). Личностно-ориентированное обучение в современной школе (96).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Милов Игорь, Усачева Ирина

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.