DEVELOPING SOFT SKILLS IN PROGRAMMING STUDENTS DURING PROGRAMMING CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_1-2025

Keywords:

soft skills, students, programming, flipped classroom method, interactive learning, creativity, critical thinking

Abstract

This article explores the application and analysis of methods for developing students’ soft skills in the context of programming education. Instructional strategies are employed to cultivate competencies such as communication management, critical thinking, creativity, time management, and teamwork—skills that are fundamental to success in the IT industry. The study highlights pathways for self-development and the formation of professional competencies through these approaches. Although the article focuses on select aspects of soft skills development, it acknowledges the difficulty in ranking these skills by importance due to their context-dependent nature. As a result, a list of commonly valued soft skills has been compiled based on expert opinions. The study demonstrates that the "Flipped Classroom" method significantly enhances students’ soft skills and contributes to improving the overall quality of education. Additionally, practical methods and strategies are proposed for educators to effectively integrate soft skills development into the programming curriculum

References

Абдирайимова, Н. А., Мурзакматова, З. Ж. (2024). Особенности использования системы Moodle в обучении магистрантов. Вестник Иссык-Кульского университета, 56, 22–27. DOI: https://doi.org/10.69722/1694-8211-2024-56-22-27

Апон, М. Е. (2023). Технология “Перевернутый класс” как инструмент совершенствования модели смешанного

обучения в высшей школе. Тенденции развития науки и образования, 96(1), 32–36. DOI:

https://doi.org/10.18411/trnio-04-2023-10

Закотнова, П. В. (2023). Работа над проектом как способ комплексного развития мягких навыков студентов вуза.

Современные наукоемкие технологии, 7, 150–154. DOI: https://doi.org/10.17513/snt.39710

Игнатьева, Э. А., Келдибекова, А. О. (2024). Педагогические подходы, основанные на применении искусственного интеллекта в образовательном процессе вуза. Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева, 2(123), 118–126. DOI: https://doi.org/10.37972/chgpu.2024.123.2.014

Локтаева, Н. Н. (2019). Понятие “мягкие навыки” как педагогическая категория: сущность и содержание. Инновационные проекты и программы в образовании, 4(64), 28–35. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatie-myagkie-navyki-kak-pedagogicheskaya-kategoriya-suschnost-i-soderzhanie

Малова, М. М. (2019). Роль “мягких” навыков в современной профессиональной деятельности. Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки, 16(4), 150–165. DOI: https://doi.org/10.17673/vsgtu-pps.2019.4.10

Сырина, Т. А., Померанцева, Н. Г. (2021). Методы и технологии формирования мягких навыков на занятиях по иностранному языку для специальных целей. Мир науки. Педагогика и психология, 9(5). URL: https://mir-nauki.com/20pdmn521.html

«Информатика жана эсептөө техникасы” багыты боюнча жогорку кесиптик билим берүүнүн билим берүү программасы (2024). [Электрондук ресурс]. URL: Https://Base.oshsu.kg/Resurs/Document/PDF-20221205144237-Uluk.pdf.

Published

2025-05-29

How to Cite

Abdiraiimova, N. (2025). DEVELOPING SOFT SKILLS IN PROGRAMMING STUDENTS DURING PROGRAMMING CLASSES. Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology, (1(6), 7–14. https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_1-2025

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF EDUCATION AND UPBRINGING