THE USE OF DIGITAL RESOURCES FOR THE DEVELOPMENT OF ALGORITHMIC COMPETENCE OF STUDENTS IN MATHEMATICS LESSONS
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_2(3)_12-2023Keywords:
algorithmic competence, algorithm, learning process, Geogebra interactive geometric environment, Desmos graphing calculator, construction tasksAbstract
The article deals with the issues of teaching mathematics in a secondary school. Based on the research of domestic and foreign teachers, the concept of algorithmic competence of students and its development through information and communication technologies is considered. A brief overview of scientific papers is given, the authors of which conduct research in the field of education aimed at developing the algorithmic competence of students in teaching mathematics. The main purpose of the study is to show the importance of developing algorithmic competence of students using information and communication technologies (ICT). The concept of an interactive geometric environment Geogebra and a graphical calculator Desmos is also considered. The educational and thematic planning of the program "Designing activities for the development of algorithmic competence of students in mathematics lessons through ICT" is proposed.
References
Калжанова, Г. М. (2016). Модернизация системы образования в Казахстане. Проблемы и перспективы развития образования: материалы VIII Mеждунар. науч. конф., 94. Краснодар: Новация.
Шкерина, Л.В. (2014). Измерение и оценивание уровня сформированности профессиональных компетенций студентов – будущих учителей математики: учебное пособие.
Smagulov, Y. & Yessengabylov, I. (2021). Factors in the productive use of information and ommunication technologies by mathematics teachers. World Institute for Engineering and Technology Education.
Темербекова, А. А., Чугунова, И.В. & Байгонакова, Г.А. (2013). Методика обучения математике: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. РИО ГАГУ, 352.
Сергеева, Т.Ф., Шабанова, М.В. & Гроздев, С.И. (2016). Основы динамической геометрии АСОУ, 152.
Ширикова, Т.С. (2014). Методика обучения учащихся основной школы доказательству теорем при изучении геометрии с использованием GeoGebra. САФУ им. М.В. Ломоносова, 250.
Абраменкова, Ю.В. & Карлина, О.В. (2020). Особенности применения интерактивной геометрической среды GEOGEBRА при изучении геометрии в основной школе. Дидактика математики: проблемы и исследования, 51, 61–69.
DESMOS — замечательный инструмент для учителей математики — Дидактор. [Электронный ресурс]. URL: http://didaktor.ru/desmos-zamechatelnyj-instrument-dlya-uchitelej-matematiki/ (Дата обращения: 16.12.2023).
Оспанович, Б. Т. & Абилакимова, А. Т. (2013). Развитие школьного математического образования Республики Казахстан в условиях реализации компетентностного подхода. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования, 1, 71–79. [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-shkolnogo-matematicheskogo-obrazovaniya-respubliki-kazahstan-v-usloviyah-realizatsii-kompetentnostnogo-podhoda (Дата обращения: 16.12.2023).
Далингер, В.А. (2005). Формирование профессиональных компетентностей у будущего учителя. Международное образование. Вопросы реализации идей Болонского процесса: сб. статей. Омский гос.пед.ун-т, Межвуз.центр междунар.сотрудничества и академ.мобильности, 117–121.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.