THE NECESSITY OF DEVELOPING STUDENTS’ FUNCTIONAL MATHEMATICAL LITERACY IN MATHEMATICS EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_3-2025Keywords:
general education school, competence, functional and mathematical literacy, educational process, problems, tasksAbstract
Today, society places new social demands on schools. A school must not only provide students with essential knowledge, but also teach them how to independently find information and effectively apply it in real-life situations. These same expectations are placed on mathematics education. Such demands arise from the UN Sustainable Development Goals, the results of the PISA study, and the concept of transitioning to 12-year education in Kyrgyzstan.
This article analyzes the key aspects that have led to the emergence of the problem of developing students’ functional mathematical literacy within school education. Based on the applied principle in teaching mathematics, the article examines important issues such as the influence of globalization on education and the alignment of teaching practices with significant policy documents adopted after the Kyrgyz Republic gained independence. These aspects have both theoretical and practical significance in addressing the issue of functional literacy.
References
Байсалов, Ж. У. (1998). Научно-методические основы создания и использования модульного обучения в методической подготовке студентов – математиков в педвузе: дис….д-ра пед. наук:13.00.02, (237).
Барабанов, О. Н. & Лебедева, М. М. (2002). Глобализация и образование в современном мире. Глобализация: человеческое измерение, 54–77.
Бекбоев, И. Б. (1959a). Арифметические задачи с производственным содержанием (84).
Бекбоев, И. Б. (1959b). Геометрические задачи с практическим содержанием (92).
Бекбоев, И. Б. (1961). Алгебраические задачи с производственным содержанием (58).
Бекбоев, И. Б. (1964). К вопросу осуществления связи обучения математики с жизнью (132).
Бекбоев, И. Б. (1967). Задачи с практическим содержанием как средство раскрытия содержательно-прикладного значения математики в восьмилетней школе (156).
Бекбоев, И. Б. (2004). Инсанга багыттап окутуунун теориялык жана практикалык маселелери (342).
Бекбоев, И. Б. (2010). Материалдын маани-маңызын жеткире түшүндүрүп окутуу системасын түзүү (окуу материалын аңдап өздөштүрүүнүн жаңыча жолу). Известия Кыргызской академии образования: матер. международной научно-практической конференции “Состояние качества образования и его перспективы, 3–8.
Жунусакунова, А. Д. (2023). Формирование математической грамотности учащихся с помощью практико-ориентированных задач. Бюллетень науки и практики, (9(11)), 412–417.
Калдыбаев, С. К., Жунусакунова, А. Д., & Аттокурова, Ч. А. (2024). Функционалдык математикалык сабаттуулуктун маӊызы жана мааниси. Alatoo Academic Studies, (3), 126–136.
Калдыбаев, С. К. & Макеев, А. К. (2016). Использование местных материалов в обучении математике. Международный журнал экспериментального образования, (3(4)), 408–411.
Колягин, Ю. М. (1977). Задачи в обучении математике, (1), (108).
Колягина, Ю. М. (1980). Методика преподавания математики в средней школе: общая методика (368).
Келдибекова, А. О. & Сопуев, У. А. (2022). Формирование компетентностей школьников посредством компетентностно-ориентированных задач по математике. Журнал педагогических исследований, (5(1)), 67–73.
Кыргыз Республикасында билим берүүнү жана тарбиялоону 2020–2030-жылдарга карата өнүктүрүүнүн концепциясы (2021), (30).
Кыргыз Республикасынын мектептеринде предметтик билим берүүнү жаңылоонун концепциялары (1995). Кыргыз Республикасынын билим берүү жана илим министрлиги. Кыргыз билим берүү институту (328).
Мамбетакунов, Э. М. (2017). Таалим-тарбия процесси: теория, технология, практика (326).
Пойа, Д. (1970). Математическое открытие (448).
Примеры заданий по математике (2006), (42).
Учимся для жизни: отчет центра оценки в образовании и методов обучения об исследовании PISA – 2006, (2008), (220).
Шакиров, Р. Х., Буркитова, А. А. & Дудкина, О. И. (2012). Оценивание учебных достижений учащихся: методическое руководство (80).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Жунусакунова Айжаркын, Макеев Арзымкан, Калдыбаев Салидин

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.