THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF PEDAGOGICAL ASSESSMENT

Authors

  • Salidin Kaldybaev Ala-Too International University https://orcid.org/0009-0004-5094-9916
  • Zhanara Baitugolova Diplomatic Academy of the Ministry of Foreign Affairs of the Kyrgyz Republic named after Kazy Dikambaev

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_9-2025

Keywords:

education, educational process, assessment, verification, control, diagnosis, monitoring, criteria

Abstract

This article explores key aspects of pedagogical assessment, particularly in the context of higher professional education. In recent years, the importance of evaluating the educational achievements of future teachers has grown significantly, especially as part of efforts to improve the quality of higher education. However, in the Kyrgyz higher education system, assessment remains an under-researched issue. Therefore, informing the academic community about assessment practices holds both theoretical and practical value. The article reviews the perspectives of ancient and medieval thinkers, shares evaluation experiences, and presents views of both domestic and international researchers. It also examines the relationship between assessment and related concepts such as verification, control, diagnosis, and monitoring, including how these ideas correspond to foreign interpretations like "evaluation." Additionally, the article addresses challenges in assessment within higher professional education, highlights shortcomings identified through surveys, emphasizes the need for clear assessment criteria, and includes scholars’ recommendations for improving assessment practices.

References

Аванесов, В. С. (1994). Методологические и теоретические основы тестового педагогического контроля: дис. … д-ра пед. наук (339).

Ажыбаев, Д. М., Ашыров, Э. Т., Бекежанов, М. М. & Калдыбаев, С. К. (2006). Из опыта организации компьютерной диагностики знаний студентов. Инновационные образовательные технологии, (3), 21–29.

Архангельский, С. И. (1974). Лекции по теории обучения в высшей школе (286).

Акматалиев, А. А. (2009). Инновационные тенденции в системе оценивания учебной деятельности студентов: из

опыта реформирования учебной деятельности Нарынского государственного университета. Высшее образование Кыргызской Республики, (1(3)), 20–22.

Алыбаев, К. С. & Жакыбаалы уулу, У. (2007). Текущий и итоговый контроль: математическая модель системы выставления оценок. ЖАГУ жарчысы, (1), 11–14.

Алымова, А., Буркитова, А., Мыкыева, М. & Рыскулова, Ж. (2010). Оценивание учащихся: новые подходы и методы. Методическое пособие для учителей (156).

Амонашвили, Ш. А. (1984). Воспитательная и образовательная функция оценки учения школьников. Педагогика. (206).

Байтуголова, Ж. А. (2010). О сущности понятий “контроль и оценка”. Азыркы мезгилдин педагогу: теория жана практика, 40–46.

Дейвис, Д. Л. (2002). Переворот в обучении и преподавании в системе высшего образования (Отрицательные и положительные последствия для относительно традиционного университета. Высшее образование сегодня, (6), 26–34.

Джуринский, А. Н. (1998). История зарубежной педагогики: учебное пособие для вузов (272).

Звонников, М. Б. & Челышкова, М. Б. (2009). Современные средства оценивания результатов обучения: учеб. пособие для студентов вузов (224).

Калдыбаев, С. К. (2007). Мониторинг как средство обеспечения качества образования. Вестник Иссык-Кульского университета, (18(2)), 251–256.

Калдыбаев, С. К. (2018). Проблемные ситуации в теории и практике оценивания. Alatoo Academic Studies, (3), 13–23.

Калдыбаев, С. К., Исакова, В. Т. & Эсеналиева, Г. А. (2018). Кыргыз Республикасында педагогикалык баалоонун

өнүгүшүнө таасир тийгизген факторлор. Alatoo Academic Studies, (2), 14–21.

Калдыбаев, С. К. (2003). Тестти окуу процессинде колдонуунун теориялык жана практикалык маселелери: монография (332).

Ломоносов, М. В. (1991). О воспитании и образовании (339).

Новиков, А. М. (2005). Методология учебной деятельности. Эгвес. (176).

Перовский, Е. И. (1960). Проверка знаний учащихся в средней школе (511).

Подласый, И. П. (1991). Педагогика. Новый курс, №1, (544).

Полонский, В. М. (1981). Оценка знаний школьников (96).

Турдубаева, Б. М. & Жолдошалиева, Н. С. (2007). Мотивация учебно-воспитательной деятельности студентов в ходе формирования личности будущего учителя. ЖАГУ жарчысы, (1), 14–17.

Хамзина, С. А. (2003). Оценка и оценивание в контексте современных проблем образования. Мектеп-школа (4), 31–45.

Чкуасели, К. & Лорткипанидзе, М. (2009). Система оценки знания в высшей школе. Georgian Elektronic Scientific Journal: Education Science and Psychology, (1(14)), 25–30.

Шакиров, Р. Х., Буркитова, А. А. & Дудкина, О. И. (2012). Оценивание учебных достижений учащихся. Методическое руководство (80). Билим.

Ширшова, И. А. (2013). Оценивание учебных достижений студентов: современные тенденции. Проблемы педагогики средней и высшей школы, (26(65)), 205–215.

Шишов, С. Е. & Кальней, В. А. (1998). Мониторинг качества образования в школе (354).

Published

2025-05-29

How to Cite

Kaldybaev, S., & Baitugolova, Z. (2025). THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF PEDAGOGICAL ASSESSMENT. Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology, (1(6), 72–84. https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_9-2025