METHODOLOGICAL TECHNIGUES USED IN TEACHING SOME TOPICS, IN THE SECTION "SPELLING" IN KYRGYZ LANGUAGE LESSONS IN SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948874_2023_2(2)_2Keywords:
school education, Kyrgyz language lessons, spelling, teaching methods, pedagogyAbstract
This article is deals with that it contains recommendation for the use of methodological techniques that contribute to the achievement of learning outcomes for the formation of orthography literacy in the writing of students for teaching the Kyrgyz languages in schools. The subject of the article is basic rules of Kyrgyz orthography: “Rules for orthography words together, separately and with a hyphen", "Rules for writing capital letters and hyphenantion” - topics and teaching methods related to the section “orthography”. The aim of the study is to develop literate writing of students through the using of methodological techniques that shape learning outcomes when teaching the above topics. The research method is a pedagogical experiment. This article proves that the methodological techniques used undoubtedly affect the formation of four types of speech activity (reading, listening, speaking and writing) and spelling vigilance. Based on these results, the student will be able to write competently, express his thoughts logically and clearly and apply them in practice.
References
Абдимиталип кызы Н. (2021). Кыргыз тили сабагында окуучулардын комуникативдик компетенттүүлүгүн өстүрүүнүн мааниси. Вестник Ошского государственного университета, Vol. 3, No. 4, сс. 5-12. EDN: EEBLNN.
Карасаев, Х.К. (2015). Кыргыз тилинин орфографиялык сөздүгү. Бишкек: Бийиктик плюс.
Кыргыз тили эне тили катары окутуунун предметтик стандарты (5-9, 10-11-класстар). (2014). Түзгөндөр: Рысбаев С., Чыманов Ж., Акматов К., Оморова А. жана Джусупбекова Н. Бишкек.
Кыргыз тилинин программасы. (2013). Окутуу кыргыз тилинде жүргүзүлгөн орто мектептердин жана гимназиялардын 5-11 класстары үчүн. Бишкек.
Кыргыз тилинин жазуу эрежелери (2008). Бишкек: КР Президентине караштуу Мамлекеттик тил жана энциклопедия борбору.
Сартбаев, К.К. (1978). Кыргыз тилин окутуунун методикасы. Фрунзе: Мектеп.
Стиль, Женни, Мередис, Керт, Темпль, Чарльс. (1998). Сынчыл ойломдун өнүгүшүнө өбөлгө түзгөн методдор. 2-колдонмо. Бишкек: “Сорос-Кыргыстан”.
Эсенгулова, М.М., жана Асекова, Ж. (2008). Мүмкүнчүлүктөрдү кеңейтүү … (“Окуу жана жазуу аркылуу сынчыл ой жүгүртүүнү өнүктүрүү” методикасынын теориясы жана практикалык тажрыйбасы). Бишкек.