THE ROLE OF STEM-EDUCATION TECHNOLOGY IN WOMEN’S EDUCATION

Authors

  • Ainisa Ainisa Osh State University
  • Miraida Uson kyzy Osh State University
  • Aida Tashbolot kyzy Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2023_3_5

Keywords:

women, STEM education, methods, engineering, IT, exact sciences, profession, gender equality

Abstract

The paper focuses on the issues such as role of women in mastering and using new technologies in STEM education and to what extent women in our society generally use technology, how many girls study and work in STEM fields, what reasons prevent women from being interested in or engaging in this area.  At present, according to the requirements of the time, it is important for women of middle and older age to master high technologies, and it is advisable to increase the interest of young girls in the direction of STEM. The relevance of this topic is due to the need to involve women in this area, and in what ways girls can be integrated into the exact sciences, which professions will be more relevant in the future, and what methodological resources are included in STEM educational strategies.

References

Е.К. Захарова, Т.А. Мхитарян, О.Б. Савинская. Женщины и STEM в цифровую эпоху: Политика занятости в мегаполисе. М.: ООО «Вариант», 2017. – 88 с.

Задворнова Ю.С., Ивановский государственный университет. Вовлечение девушек и женщин в STEM-профессии: зарубежные практики.

Карабаева, Э.С., Ражаматова, Ж.Т. Студенттердин маалыматтык-коммуникациялык технологияларды колдонуунун педагогикалык аспектилери // Вестник Ошского государственного университета, 2021, Vol. 4, No. 4, сс. 73-80, DOI: 10.52754/16947452_2021_4_4_73 DOI: https://doi.org/10.52754/16947452_2021_4_4_73

Ситикенова А.Г. Женщины и STEM-образование: Новые перспективы профессиональной занятости женщин. Научный электронный журнал “Профессиональная ориентация”, г. Саратов, РФ, 2018.

Годунова Елена. STEM-образование: возможности и перспективы. Республика Казахстан “Открытая школа”, http://www.open-school.kz/, 2021, №1.

https://kutbilim.kg/analytics/inner/stem-bilim-ber-tehnologiyalyk-n-g-zholu/ (дата: 10.10.2023)

https://www.undp.org/ru/kyrgyzstan/blog/proon-v-kyrgyzstane-rasshiryaet-vozmozhnosti-zhenschin-v-stem-dlya-obespecheniya-dostoynogo-buduschego-v-sfere-truda (дата: 10.10.2023)

https://cyberleninka.ru/article/n/zhenschiny-i-stem-obrazovanie-novye-perspektivy-professionalnoy-zanyatosti-zhenschin/viewer (дата: 10.10.2023)

http://avn.oshsu.kg/ (дата: 10.10.2023)

Published

2023-09-27

How to Cite

Ainisa , A., Uson kyzy , M., & Tashbolot kyzy, A. (2023). THE ROLE OF STEM-EDUCATION TECHNOLOGY IN WOMEN’S EDUCATION. Bulletin of Osh State University, (3), 43–49. https://doi.org/10.52754/16948610_2023_3_5