THE RESULTS OF A PEDAGOGICAL EXPERIMENT TO IMPROVE THE COORDINATION ABILITIES OF VOLLEYBALL PLAYERS

Authors

  • Bakytbek Kuluev Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2025_3_0_7%20

Keywords:

coordination abilities, testing, criterial assessment of the level of manifestation of coordination abilities, volleyball, pedagogy

Abstract

The article presents the results of a pedagogical experiment aimed at developing coordination abilities of 17-18-year-old students involved in volleyball. The experiment was conducted at Osh State University. As part of the study, a methodology was developed and implemented aimed at improving various types of coordination abilities: reactions to the surprise factor, combating excessive muscle tension, developing static and dynamic stability, as well as specialized volleyball skills. The experimental group studied according to the new program, and the control group - according to the traditional one. The obtained data indicate significant improvements in the experimental group compared to the coordination ability. The students of the experimental group showed noticeable success in the tests for shuttle running, catching a falling ruler, as well as static and dynamic stability. In addition, a significant increase in the accuracy of ball passes was recorded, which confirms the development of specialized volleyball senses. The results of the experiment confirm the effectiveness of the proposed method and its applicability for improving the process of physical education in universities.

References

Веневцев, Д., Тарасов, А., Онищенко, К., & Пешиков, О. (2023). “Изучение амбидекстрии у школьников г. челябинска в рамках работы студенческого научного кружка кафедры анатомии и оперативной хирургии”. Вестник Ошского государственного университета, (4), 17–27. https://doi.org/10.52754/16948610_2023_4_3

Гаврилик, М. В. (2019). “Организационные основы интегрированной физкультурно-спортивной среды и эффективность физического воспитания студентов”. Вестник Полесского государственного университета, Серия общественных и гуманитарных наук: научно-практический журнал. № 2, сс. 48-54.

Гаврилик, М.В. (2020). “Интегрированная физкультурно-спортивная среда учреждения высшего образования”. Вестник Полесского государственного университета. Серия общественных и гуманитарных наук, № 1, сс. 55-61.

Кулуев, Б.М. (2023). “Инновационные подходы в тренировочном процессе для совершенствования координации и реакции у студентов, занимающихся волейболом”. Сборник материалов Международной научно-практической конференции “Проблемы и решения повышения качества образования в области физической культуры и спорта” (сс.21–25) г. Фергана.

Кулуев, Б.М. (2024). “Природа координационных способностей и пути их развития в понимании у студентов, преподавателей ВУЗов и тренеров по волейболу”. Кыргызско-Узбекский международный университет имени Батыралы Сыдыкова. Международной научный журнал «Наука Образование Техника», №3(81), сс. 184-191.

Кулуев, Б.М. (2024). “Структура координационных способностей и их проявление у студентов 17-18 летнего возраста (на примере ОшГУ)”. Кыргызско-Узбекский международный университет имени Батыралы Сыдыкова. Международный научный журнал «Наука Образование Техника», №1 (79), сс. 182-189.

Лубышева, Л.И. (1994). “Концепция физкультурного образования: теория и методика”. Теория и практика физической культуры, № 3, сс.14-19.

Лубышева, Л.И. (1984). Эффективность массовой физкультурно-оздоровительной работы в вузах с преимущественно женским контингентом. дисс. …канд. пед.наук: Москва.

Мамытов, А.М. Кулуев, Б.М. (2021). “К вопросу развития координационных способностей студентов вузов, обучающихся в Кыргызской Республике”. Сборник материалов. XXVII Международного Конгресса "Олимпийский спорт и спорт для всех", посвященного 80-летию Казахской академии спорта и туризма. 17–18 декабря 2021. (сс.314–317). Алматы.

Мамытов, А.М. (2001). Теория спорта. Учебное пособие. Бишкек: Бишкектранзит (с.53)

Марченко, Е. Е., Заппаров, Р. И., Кондратьев, П. А., Польщикова, Ю. А. (2022). “Методика развития координационных способностей студентов училища олимпийского резерва”. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта, № 3(205), сс. 257-258.

Published

2025-09-25

How to Cite

Kuluev , B. (2025). THE RESULTS OF A PEDAGOGICAL EXPERIMENT TO IMPROVE THE COORDINATION ABILITIES OF VOLLEYBALL PLAYERS. Bulletin of Osh State University, (3), 101–113. https://doi.org/10.52754/16948610_2025_3_0_7