THE FORMATION OF POLITICAL IMAGE IN KYRGYZ REPUBLIC: A SOCIOLOGICAL APPROACH

Authors

  • Asel Omurakunova Bishkek State University named after K. Karasaev
  • Azamat Kasybekov Independent Union of Journalists of the Kyrgyz Republic

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2025_2_4

Keywords:

political image, public opinion, digital media, Kyrgyz Republic, sociological analysis

Abstract

Relevance. A healthy lifestyle is a very important topic This article examines the mechanisms of political image formation in the Kyrgyz Republic from a political sociology perspective. The study explores the influence of public opinion, digital media, and demographic differences on the perception of political actors. Special attention is given to the role of social networks, visual communication, and targeted political advertising in the context of digitalization. For the first time, sociological aspects of power personalization and generational differences in political content consumption are analyzed within the Kyrgyz context. Based on empirical data, the article concludes that personalized political perception prevails over institutional trust, revealing a significant gap between public confidence in individual leaders and in state institutions. The research proposes a comprehensive approach to understanding political image as a hybrid construct shaped by traditional values, digital technologies, and collective attitudes.

References

Castells, M. (2012). Networks of outrage and hope: Social movements in the internet age. Polity Press.

Economist.kg. (2025, 28 января). Рейтинг доверия к Садыру Жапарову достиг 95% – Эдиль Байсалов. https://economist.kg/all/2025/01/28/rieitingh-dovieriia-k-sadyru-zhaparovu-dostigh-95-edil-baisalov/

Goffman, E. (2000). The Presentation of Self in Everyday Life (S. A. Abankina, Trans.). Kanon-Press-Ts. (Original work published 1959).

Habermas, J. (2022). Ein neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit und die deliberative Politik [Новая структурная трансформация публичной сферы и делиберативная политика]. Berlin: Friedrich-Ebert-Stiftung.

International Republican Institute. (2024). National poll of Kyrgyzstan: December 2023 – January 2024. https://www.iri.org/resources/national-poll-of-kyrgyzstan-dec-2023-jan-2024/

Kabar.kg. (2023, 13 ноября). Президенту Жапарову доверяют 80% кыргызстанцев – опрос ЦИО БГУ. https://ru.archive.kabar.kg/news/prezidentu-zhaparovu-doveriaiut-80-kyrgyzstantcev-opros-tcio-bgu/

Каденова, Ж., & Капаров, Н. (2022). Аспекты использования социальных сетей студентами вузов: на примере кыргызских студентов. Alatoo Academic Studies, (2), 441.

Липпман, У. Общественное мнение/Пер. с англ. Т.В. Барчуновой Редакторы перевода К.А. Левинсон, К.В. Петренко. — М.: Институт Фонда «Общественное мнение», 2004. — 384 с. ISBN 5-93947-016-5

McNair, B. (2017). An introduction to political communication (6th ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315750293

Mead, G. H. (2009). Mind, self, and society: From the standpoint of a social behaviorist (M. I. Karpov, Trans.; Ch. Morris, Ed.). Moscow: Kanon+, ROOI "Reabilitatsiya". (Original work published 1934).

Темиркулов, А. А., & Капалова, А. А. (2014, 18 февраля). Кланы и родоплеменные связи в Кыргызстане: Влияние на государственное управление. Akipress. https://analitika.akipress.org/news:4969

Ахматова, И. (2025, 4 марта). Зарубежные денежные переводы в КР: подробный анализ притока и оттока средств в 2024 году. Economist.kg. https://economist.kg/dengi/2025/03/04/zarubiezhnyie-dieniezhnyie-pierievody-v-kr-podrobnyi-analiz-pritoka-i-ottoka-sriedstv-v-2024-ghodu/

Администрация Президента Кыргызской Республики. (2025, 4 февраля). Президент Садыр Жапаров: «Китай на протяжении многих лет был и продолжает оставаться для Кыргызстана одним из главных торговых и инвестиционных партнеров». https://president.kg/ru/news/21/26560

Published

2025-06-25

How to Cite

Omurakunova , A., & Kasybekov , A. (2025). THE FORMATION OF POLITICAL IMAGE IN KYRGYZ REPUBLIC: A SOCIOLOGICAL APPROACH. Bulletin of Osh State University, (2), 40–51. https://doi.org/10.52754/16948610_2025_2_4

Issue

Section

POLITICAL SCIENCES