THE REPRESENTATION OF HISTORICAL TRAUMA IN THE EDUCATIONAL DISCOURSE OF HIGHER EDUCATION: A SOCIO-PHILOSOPHICAL ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948610_2024_2_22

Keywords:

politogenesis, historical trauma, educational discourse, higher education, the genesis of the Belarusian statehood, socio-philosophical analysis

Abstract

The paper examines the problems of constructing and representing historical trauma in the educational discourse of the Belarusian higher school in the context of constructing a historical picture of national statehood. The theoretical and methodological basis of this study is the theory of historical trauma, which allows us to identify the specifics of the formation of historical consciousness and civil and political identity of students. The study revealed that the representation of trauma in educational discourse not only provides legitimization of modern Belarusian political institutions and the political system as a whole, but also sets a teleological focus for consideration and evaluation of political genesis.

References

Александер, Д., Alexander, J. C., & Куракин, Д. Ю. (2012). Культурная травма и коллективная идентичность. Социологический журнал, (3), сс. 5-40.

Анкерсмит, Ф.Р. (2007). Возвышенный исторический опыт. Москва: «Европа».

Васильев, А.Г. (2015). Культурная память/забвение и национальная идентичность: теоретические основания анализа. Н. А. Кочеляева (Ред.) Культурная память в контексте формирования национальной идентичности России в XXI веке: Коллективная монография (сс. 29-58). Москва: Совпадение.

Гизатова, Г.К., Иванова О.Г. (2019). Историческая амнезия и исторический опыт. Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке, Том 8. № 5А, сс. 189-195. DOI 10.34670/AR.2020.45.5.005.

Жакыпбеков, Ж.Ж. Актуальность изучения проблем истории “человеческого общества” в условиях меняющихся парадигм в исторической науке / Ж. Ж. Жакыпбеков // Вестник Ошского государственного университета. История. – 2023. – № 2(3). – С. 41-48. – DOI: 10.52754/1694867X_2023_2(3)_6. – EDN: QJLFHK. DOI: https://doi.org/10.52754/1694867X_2023_2(3)_6

Капитонова, Т.А., Белокрылова, В.А. (2017). Современные тенденции в исследованиях исторической памяти: философско-методологические аспекты.Егоров А.В. (Ред.),Ученые записки Том 23 (сс. 126–130). Витебск: ВГУ им. П.М. Машерова.

Кельдыбеков, Манат (2022). Характер казахско-киргизских этнополитических отношений в конце XV – начале XVI веков. Вестник Ошского государственного университета, (3), сс. 133-140. DOI: 10.52754/16947452_2022_3_133. – EDN: IVWARP. DOI: https://doi.org/10.52754/16947452_2022_3_133

Коваленя, А. А. и др. (2018). История белорусской государственности. В 5 т. Т. 1: Белорусская государственность: от истоков до конца XVIII в. Минск: Беларуская навука.

Коваленя, А.А. и др. (2019a). История белорусской государственности. В 5 т. Т. 3. Белорусская государственность: от идеи к национальному государству (1917–1939 гг.). Минск: Беларуская навука.

Коваленя, А.А. и др. (2019b). История белорусской государственности. В 5 т. Т. 4. Белорусская государственность накануне и в период Великой Отечественной войны и послевоенного восстановления (1939–1953 гг.). Минск: Беларуская навука.

Коваленя, А.А. и др. (2020). История белорусской государственности. В 5 т. Т. 5. Национальная государственность на переломе эпох (вторая половина XX – начало XXI в.). Минск: Беларуская навука.

Неменский, О.Б. (2022). «История белорусской государственности» между Востоком и Западом. Проблемы национальной стратегии, № 3(72),сс. 138-173.

Рюзен, Йорн (2005). Кризис, травма и идентичность. Л.П. Репина (Ред.),“Цепь времен”: проблемы исторического сознания (сс. 38-62). Москва: ИВИ РАН.

Смехович, Н.В. и др. (2019). История белорусской государственности. В 5 т. Т. 2. Белорусская государственность в период Российской империи (конец XVIII – начало XX в.). Минск: Беларуская навука.

Сташкевич, Н.С. (2012). Проблемы формирования белорусской государственности в ХХ – начале XXI века: избранные труды Н. С. Сташкевича. Минск: РИВШ.

Ушакин, С. (2009). «Нам этой болью дышать»?: О травме, памяти и сообществах. Травма: пункты: Сборник статей, сс. 5-41.

Шнирельман, В.А. (2021). Травматическая память: подходы к изучению и интерпретации. Сибирские исторические исследования, (2), сс. 6-29. DOI: https://doi.org/10.17223/2312461X/32/1

Вішнеўская, І.У. (2008). Гісторыя палітычнай і прававой думкі Беларусі на мяжы еўрапейскіх цывілізацый (ІХ – пачатак ХХІ ст.): манаграфія. Мінск.

Каваленя, А.А. і інш. (2011). Гісторыя беларускай дзяржаўнасці ў канцыXVIII – пачатку XXI ст. У 2 кн. Кн. 1. Мінск: Беларуская навука.

Касцюк, М.П. іінш. (2008). Нарыс гісторыі беларускай дзяржаўнасці: ХХ стагоддзе. Мінск: Беларуская навука.

Марзалюк, І.А., Каханоўскі, А.Г., Дук, Д.У. іінш. (2022). Гісторыя беларускай дзяржаўнасці. Мінск: Адукацыя і выхаванне.

Смяховіч, М. У. і інш. (2012). Гісторыя беларускай дзяржаўнасці ў канцы XVIII – пачатку XXI ст. У 2 кн. Кн. 2. Мінск: Беларуская навука.

Caruth, C. (1996). Unclaimed experience: Trauma. Narrative, and History. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. DOI: https://doi.org/10.1353/book.20656

Sztompka, P. (2000a). Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk.

Sztompka, P. (2000b). Trauma kulturowa: druga strona zmiany społecznej. Przegląd Socjologiczny, 49(2). Łódź: Łódzkie t-wo nauk. pp. 11-18.

Downloads

Published

2024-06-27

How to Cite

Naumov , D., Savitsky , K., & Desjukevich , I. (2024). THE REPRESENTATION OF HISTORICAL TRAUMA IN THE EDUCATIONAL DISCOURSE OF HIGHER EDUCATION: A SOCIO-PHILOSOPHICAL ANALYSIS. Bulletin of Osh State University, (2), 225–235. https://doi.org/10.52754/16948610_2024_2_22