The Influence of Qiraat on the Understanding of the Qur'an
DOI:
https://doi.org/10.52754/16947673_2021_30_5Keywords:
Qur’an, tafsir, companionAbstract
The recitation of the Qur'an in different ways has been the subject of conflict for centuries. These conflicts were related to the reading of the words in the Qur'an in different ways. Just as some different readings have no effect on the meaning of the Qur'an text, some have caused the meaning to change. Qiraats, which affect understanding, have always attracted the attention of mufassirsTheseqiraats are used in the interpretation of verses, whether sahih or shaz. Different forms of reading influenced the meaning of the verse and played an important role in the preservation of new provisions. In general, the mufassirs made use of verses that did not contain meaning contrary to the text of the Qur'an. Different interpretations of the verse were made through qiraat, new meanings were identified, new thoughts, ideas and new provisions emerged. In addition, different qiraats reflect the thoughts of the scholars related to the text of the Qur'an. At the same time, it is possible to determine the opinion of the mufassirs who uses qiraats as a justification for the interpretation of the verse. Among mufassirs, the ways in which they use qiraats in their tafsirs differed in terms of meaning, in thinking about it, and its preference.
References
Ayşe Meydanoğlu, “Dilbilimcilerin Kıraat Farklılıklarına Yaklaşımları Üzerine Bir Değerlendirme”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 2, Elazığ 2017.
Halis Albayrak, Kıraat Sorunu, Dini Araştırmalar, Eylül –Aralık 2001, Cilt 4, Sayı 11.
İhsan İlhan, Kurtubi Tefsirinde Kıraat Olgusu, (Basılmamış doktora tezi), Erzurum 2009.
İsmail Karaçam, Kur’an-ı Kerimin Nüzûlü ve Kıraatı, Konya: 1981, Nedve Yayınları.
Karaçam, İsmail, Kıraat İlminin Kur’an Tefsirindeki Yeri ve Mütevatir Kıraatların Yorum Farklılıkarına Etkisi, İstanbul: 1996, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
Mehmet Ünal, Kur’an’ın Anlaşılmasında Kıraat Farklılıklarının Rolü, Ankara: 2005, FecrYayınları.
Ömer Özbek, “Kıraat Farklılıklarının Anlama Etkisi”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 39, 2015.
Ахмад бин Ханбал, Мухаммад аш-Шайбаний, Муснад, Бейрут: 1995, Муассасатур-Рисала басмаканасы.
Базамул, Мухаммад бин Омар бин Салим, ал-Кирааъат ва Асаруха фил Ахкам ват-Тафсир, , Рияд: 1996, Дарул Хижр басмаканасы.
Димйати, Ахмад бин Мухаммад ал-Банна, Итхафу Фудалааил Башар Бил Кирааъатил Арбаъати Ашар, Бейрут: 1987, Аламул Кутуб басмакансы.
Зажжаж, Абу Исхак Ибрахим бинас-Сарий, Маъанил –Куран ва Ирабуху, Бейрут: 1988, Аъламул-Кутуб.
Замахшарий, Жаруллах Абул Касым Мухаммад бин Умар, ал-Кашшаф Хакаику Гавамидит Танзил ва Уъюунил Акавил фий Вужухит-Тавил, Рияд: 1998, Мактабатул Убайкан басмаканасы.
Зарканий, Мухаммад Абулазийм, Манаахилул Ирфаан фий Улумил-Куран, Бейрут: 1995, Даарул-Кутубил-Арабий басмаканасы.
Ибн Ашур, Мухаммад ат-Тахир бин Мухаммад ат-Тунисий, Тафсирут Тахрир ват Танвир, Тунус: 1984, Дарут Тунисиййа басмаканасы
Ибн Жазарий, Мухаммад бин Мухаммад, Мунжидул- Мукрийн ва Муршидут-Таалибийн, Бейрут: 1980, Дарул-Кутубул-Илмиййа басмаканасы.
Ибн Манзур, Мухаммад бин Мукаррам, Лисанул Араб, к-р-а пункту, Бейрут: 1999, Даару Ихйааут-Тураасил-Арабий басмаканасы.
Ибн Мужахид, Абу Бакр Ахмад бин Муса бин ал-Аббас бин Мужахид ат-Тамимий, ас-Сабъа фил-Кираат, тахкик Шавки Дайф, басылган датасы жок, Даарул-Маариф басмаканасы.
Ибн Халавайх, Абу Абдиллах Хусайн бин Ахмад, Ал-Хужжа фий Кирааъатис-Сабъа, жыйнаган: Абдул ал- Салим Мукрам, Бейрут: 1996.
Ибн Халавайх, Мухтасар фи Шавааззил-Куран, Каир: басылган датасы жок, Мактабатул-Мутанбий басмаканасы.
Ибну Занжала, Абу Зуръа Абдуррахман бин Мухаммад, Хужжатул-Кирааъат, Бейрут: 1997, Муассасатур-Рисала басмаканасы.
Куртубий, Абу Абдуллах Мухаммад бин Аби Бакр, ал-Жаамиъул-Ахкамил-Куран вал-Мубаййин Ламаа Тадамманаху мин ас-Сунннати ва Ааййил-Куран, текшерген: Абдуллах бин Абдулхасан ат-Туркий, Бейрут: 2006, Муассасатур-Рисала.
Матуриди, Абу Мансур бин Мухаммадас-Самаркандий, Таvилатул-Куран, Стамбул: 2010, Мизан басмаканасы.
Наххас, Абу Жафар Ахмад бин Мухаммад бин Исмаил, Ирабул Куран, Кахира: 1985, Аламул Кутуб басмаканасы.
Суютий, Абу Фадл Жалалуддин Абдуррахман бин Аби Бакр, ал-Иткан фий Улумул-Куран, Мадина: 2005, Жыйнак: Марказу ад-Дирасатил-Кураниййа басмаканасы.
Табарий, Мухаммад бин Жабр бин Язид бин Галиб Абу Жаафар, Жаамиъул Байаан фий Таъвийлил-Куран, Текшерген: Ахмад Мухаммад Шаакир, 2000, Муассасатул ар-Рисала басмаканасы.
Фарра, Абу Закариййа Яхя бин Зийаад, Маъанул Куран, Бейрут: 1983, Аъламул-Кутуб.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Scientific Journal of Faculty of Theology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.