МЕКТЕП ОКУУЧУЛАРЫНДА МАТЕМАТИКАНЫ ОКУУ ПРОЦЕССИНДЕ АЛГОРИТМДИК КОМПЕТЕНЦИЯНЫ КАЛЫПТАНДЫРУУНУН ПСИХОЛОГИЯЛЫК-ПЕДАГОГИКАЛЫК ШАРТТАРЫ
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_7-2024Ачкыч сөздөр:
алгоритмдик компетенция, билим берүү процесси, математика, психологиялык-педагогикалык шарттар, окуучулар, методдор жана ыкмалар, практикалык аспектилер, маалыматтык коомдо билим берүүАннотация
Макалада мектеп окуучуларынын интеллектуалдык өнүгүүсүнүн негизги компоненттеринин бири катары алгоритмдик компетенцияны өнүктүрүүнүн маанилүүлүгү талкууланат. Алгоритмдик компетенция маселелерди анализдөө, структуралаштыруу жана оптималдаштыруу, ошондой эле математикалык жана практикалык маселелерди чечүү үчүн алгоритмдерди колдонуу көндүмдөрүн камтыйт. Өзүнүн актуалдуулугуна карабастан, «математика» окуу предметинин алкагында бул компетенцияны өнүктүрүү процесси предметтин өзгөчөлүктөрүнөн да, педагогикалык-психологиялык аспектилеринен да келип чыккан кыйынчылыктарга дуушар болгон. Бул изилдөөнүн максаты окуучулардын алгоритмдик компетенцияларын эффективдүү калыптандырууга көмөктөшүүчү психологиялык-педагогикалык шарттарды талдоо. Макала үч бөлүктөн турат: алгоритмдик компетенция түшүнүгү жана анын жалпы билим берүү үчүн мааниси; экинчиси психологиялык-педагогикалык теориянын анын өнүгүшүнө кошкон салымын талдайт; үчүнчүсү мектепте математиканы окутууда шарттарды ишке ашыруунун практикалык аспектилерин карайт. Жыйынтыгында, педагогдор жана билим берүү мекемелери үчүн жыйынтыктар чыгарылып, сунуштар иштелип чыгат.
Библиографиялык шилтемелер
Балыкбаев Т.О. & Алдибаева Т. А. (2011). Развитие школьного математического образования Республики Казахстан в условиях реализации компетентностного подхода. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования, 1, 71–79. https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-shkolnogo-matematicheskogo-obrazovaniya-respubliki-kazahstan-v-usloviyah-realizatsii-kompetentnostnogo-podhoda
Выготский Л. (2021). Педология подростка. Психологическое и социальное развитие ребенка. Питер, (224).
Далингер В.А. (2005). Формирование профессиональных компетентностей у будущего учителя. Сборник статей: Международное образование. Вопросы реализации идей Болонского процесса, (117–121).
Келдибекова А. О., Токоева Д. Т., Абдыллажан У.А., Фазилов Р. Р. (2019). Построение личностно-ориентированной урочной и внеурочной деятельности – залог эффективности современного образования. Мир педагогики и психологии, 1(30), 76–88.
Пиаже Ж. (2003). Психология интеллекта. Питер, (191).
Темербекова А. А., Чугунова И. В. & Байгонакова Г. А. (2013). Методика обучения математике: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений, РИО ГАГУ, (352).
Шкерина Л.В. (2014). Измерение и оценивание уровня сформированности профессиональных компетенций студентов – будущих учителей математики: учебное пособие.
Güler, Ç. (2021). Algorithmic Thinking Skills without Computers for Prospective Computer Science Teachers. Kuramsal Eğitimbilim, 14(4), 570–585. https://doi.org/10.30831/akukeg.892869
Martin M.O., Mullis I.V. & Hooper M. (2016). Methods and procedures in TIMSS 2015, (871). TIMSS & PIRLS International Study Center.
Smagulov Y. & Yessengabylov I. (2021). I. Factors in the productive use of information and communication technologies by mathematics teachers. World Institute for Engineering and Technology Education (WIETE), 19(4), 392–397.
