ТАРЫХЫЙ МАТЕРИАЛДАРДЫ МАТЕМАТИКАНЫ ОКУТУУГА ИНТЕГРАЦИЯЛОО (АЛЬ-БЕРУНИНИН ЭМГЕКТЕРИНИН МИСАЛЫНДА)

Авторлор

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_2-2024

Ачкыч сөздөр:

математиканын методдору, математиканын тарыхы, аль-Беруни, сандар теориясы

Аннотация

Макала математиканы окутуу процессине тарыхый маалыматтарды интеграциялоо маселелерине арналган. Белгилей кетсек, математиканын тарыхы жана математиканы окутуунун методикасы математиканын өзүн түшүнүү үчүн көмөкчү предмет болуп саналат. Бул изилдөөдө орто кылымдагы мусулман Чыгышынын эң улуу математиктеринин бири Абу-р-Райхан Берунинин математика илиминин өнүгүшүнө кошкон салымы ачылат. Автор сандар теориясы, теориялык жана практикалык арифметика жана алгебра маселелерине басым жасагандыктан, мектептердин жана ЖОЖдордун математика мугалимдери окуу методикасында тарыхый-математикалык компонентке көңүл буруп, математиканы окутууда аны практикада колдонуулары зарыл. Макала математика мугалимдерине, физика-математика педагогикалык ЖОЖдордун окутуучуларына, илим тарыхчыларына жана ирандык чыгыш таануучуларга пайдалуу болушу мүмкүн

Библиографиялык шилтемелер

Абу-р-Райхан Ал-Беруни (1963). Книга об индийских рашиках / Пер. и примеч. Б. А. Розенфельда. Из истории науки и техники в странах Востока, вып. III. Москва: Восточная литература, 148–167.

Абурайхони Беруни (1973). Китоб-ут-тафхим ли авоили саноат-ит-танджим. Душанбе: Дониш, 287 (на тадж. яз.)

Абу Райхан Беруни. Книга вразумления начатками науки о звездах / Пер. с араб. Б. А. Розенфельд, А. Ахмедов. Избранные произведения. Т.6. Ташкент: Фан, (328).

Астролябия. Научно-образовательный портал «Большая российская энциклопедия» [Электронный ресурс]. URL:

https://bigenc.ru/c/astroliabiia-b5ac34

Бодряков, В. Ю. (2023) Формирование межпредметной функциональной математической грамотности обучающихся при выполнении лабораторных работ по математике с историко-географическим контекстом. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, 2(3), 68-76. DOI 10.52754/16948742_2(3)_9-2023.

Варламова М. Н. (2019) Аристотель историк философии? История как метод наведения на первые начала. История философии. 24(1), 5–17.

Келдибекова А. О. (2016a) Проблема развития математической одаренности детей в системе основных образовательных структур. Вестник Ошского государственного университета, 3-4, 96-101.

Келдибекова А. О. (2016b) Применение интерактивных методов обучения на уроках истории. Вестник Ошского государственного университета, 3–4, 196–200.

Келдибекова, А. О., Байсалов Д. У. (2020) Метод математической индукции в олимпиадных задачах по математике. Вестник Ошского государственного университета, 1-4. 120-125.

Комили А.Ш. (2008) Тайны число π. Душанбе: Нодир (на тадж. яз.).

Komili (Komilov) A.Sh. (2014) Indian Mathematics of Abu Rayhan Berini. Beruni International Conference The 965th Death Anniversary of the Great Scholar of Iran and World Abu Rayhan Beruni. Dhaka, 14-16.

Комили А.Ш. (2018) Ключ арифметики (Мифтоху-р-риёзиёт). Душанбе: Эр-граф, (88). (на тадж. яз.).

Можаев П. Немного геометрии от Аль-Бируни. [Электронный ресурс]. URL: https://mevamevo.livejournal.com/525161.html

Останов К., Бекназарова Д. А., Адилова С. Р. (2019) Использование сведений о жизни и математическом наследии Беруни на уроках математики. Наука, образование и культура, 4 (38).

Рожанская М. М. (2002) О реконструкции полного текста трактата ал-Беруни об удельных весах. Историко-математические исследования, 7 (42). Москва: Янус-К, (378).

Розенфельд Б. А., Рожанская М. М., Соколовская З. К. (1973) Абу-р-Райхан ал-Беруни. Москва: Наука, (272).

Садыков Х.У. (1953) Беруни и его работы по астрономии и математической географии. Москва: Технико-теоретическое издательство, (152).

Жүктөөлөр

Жарыяланды

2024-12-17

Кандай шилтеме берүү керек

Комили, А. (2024). ТАРЫХЫЙ МАТЕРИАЛДАРДЫ МАТЕМАТИКАНЫ ОКУТУУГА ИНТЕГРАЦИЯЛОО (АЛЬ-БЕРУНИНИН ЭМГЕКТЕРИНИН МИСАЛЫНДА). Ош мамлекеттик университетинин Жарчысы. Педагогика. Психология, (2(5), 18–24. https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_2-2024

Саны (чыгарылыш)

Бөлүм

ИЛИМ ЖАНА БИЛИМ БЕРҮҮ ТАРЫХЫ