INTEGRATION OF HISTORICAL MATERWIAL INTO TEACHING MATHEMATICS (BASED ON THE WORKS OF AL-BERUNI)
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_2-2024Keywords:
methods of mathematics, history of mathematics, al-Beruni, number theoryAbstract
The article is devoted to the issues of integrating historical information into the process of teaching mathematics. It should be noted that the history of mathematics and the methodology of teaching mathematics are auxiliary subjects for understanding mathematics itself. This study reveals the contribution of one of the greatest mathematicians of the medieval Muslim East, Abu-Rayhan Beruni, to the development of the science of mathematics. The author focuses on the issues of number theory, theoretical and practical arithmetic and algebra, so teachers of mathematics in schools and universities should pay attention to the historical and mathematical component in the methodology of study and apply it in practice when teaching mathematics. The article can be useful for teachers of mathematics, teachers of the physics and mathematics university of the pedagogical profile, historians of science, orientalists-Iranians.
References
Абу-р-Райхан Ал-Беруни (1963). Книга об индийских рашиках / Пер. и примеч. Б. А. Розенфельда. Из истории науки и техники в странах Востока, вып. III. Москва: Восточная литература, 148–167.
Абурайхони Беруни (1973). Китоб-ут-тафхим ли авоили саноат-ит-танджим. Душанбе: Дониш, 287 (на тадж. яз.)
Абу Райхан Беруни. Книга вразумления начатками науки о звездах / Пер. с араб. Б. А. Розенфельд, А. Ахмедов. Избранные произведения. Т.6. Ташкент: Фан, (328).
Астролябия. Научно-образовательный портал «Большая российская энциклопедия» [Электронный ресурс]. URL:
https://bigenc.ru/c/astroliabiia-b5ac34
Бодряков, В. Ю. (2023) Формирование межпредметной функциональной математической грамотности обучающихся при выполнении лабораторных работ по математике с историко-географическим контекстом. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, 2(3), 68-76. DOI 10.52754/16948742_2(3)_9-2023.
Варламова М. Н. (2019) Аристотель историк философии? История как метод наведения на первые начала. История философии. 24(1), 5–17.
Келдибекова А. О. (2016a) Проблема развития математической одаренности детей в системе основных образовательных структур. Вестник Ошского государственного университета, 3-4, 96-101.
Келдибекова А. О. (2016b) Применение интерактивных методов обучения на уроках истории. Вестник Ошского государственного университета, 3–4, 196–200.
Келдибекова, А. О., Байсалов Д. У. (2020) Метод математической индукции в олимпиадных задачах по математике. Вестник Ошского государственного университета, 1-4. 120-125.
Комили А.Ш. (2008) Тайны число π. Душанбе: Нодир (на тадж. яз.).
Komili (Komilov) A.Sh. (2014) Indian Mathematics of Abu Rayhan Berini. Beruni International Conference The 965th Death Anniversary of the Great Scholar of Iran and World Abu Rayhan Beruni. Dhaka, 14-16.
Комили А.Ш. (2018) Ключ арифметики (Мифтоху-р-риёзиёт). Душанбе: Эр-граф, (88). (на тадж. яз.).
Можаев П. Немного геометрии от Аль-Бируни. [Электронный ресурс]. URL: https://mevamevo.livejournal.com/525161.html
Останов К., Бекназарова Д. А., Адилова С. Р. (2019) Использование сведений о жизни и математическом наследии Беруни на уроках математики. Наука, образование и культура, 4 (38).
Рожанская М. М. (2002) О реконструкции полного текста трактата ал-Беруни об удельных весах. Историко-математические исследования, 7 (42). Москва: Янус-К, (378).
Розенфельд Б. А., Рожанская М. М., Соколовская З. К. (1973) Абу-р-Райхан ал-Беруни. Москва: Наука, (272).
Садыков Х.У. (1953) Беруни и его работы по астрономии и математической географии. Москва: Технико-теоретическое издательство, (152).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Абдулхай Комили

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.