MENTAL MODEL OF THE DEVELOPMENT OF SPATIAL THINKING IN THE PROCESS OF LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_2023_1(2)_7Keywords:
spatial thinking, mental model, feedback, teacher, students, didactic materialsAbstract
The article proposes a mental model for the development of spatial thinking of students when teaching geometry. It is proved that mental models are a set of tools that can help us make sense of ideas or understand what is happening around us. They allow us to identify cognitive deviations, understand why we think the way we think, and how we rationalize ideas. In the mental model created by us, the following elements were included in the development of imaginative thinking of students: teacher; didactic materials, teaching methods, strategies, techniques, and their necessity in this system is justified. The importance of the ability to establish dependencies and connections between the elements of the model in solving the problem under consideration is shown.
References
Борбоева, Г. М. (2020). Система педагогических условий в формировании пространственного мышления будущих учителей математики. Тенденции развития науки и образования, 12(61), 54–58.
Далингер В.А. (2017) Методика обучения стереометрии посредством решения задач. Учебное пособие для академического бакалавриата, (с. 370). Юрайт.
О’Коннор, Д., & Макдермотт, И. (2018). Искусство системного мышления: Необходимые знания о системах и творческом подходе к решению проблем (с. 396).
Лапыгин, Ю. Г. (2008). Системное решение проблем (p. 336). Эскмо.
Борбоева, Г. М. (2023). Геометриялык фигуралардын “ыңгайлуу” сүрөттөлүшү мейкиндик ой жүгүртүүнү калыптандыруу каражаты катары. Вестник Ошского государственного университета, 1, 150–157.
Левенчук, А. (2022). Системное мышление (p. 794). Проект “Баловство”: Игры с материальной культурой.
Шарипов, Ф. В. (2018). Педагогика и психология высшей школы: учеб. пособие (с. 448). Логос.
Муштавинская, И. В. (2017). Технология развития критического мышления на уроке и в системе подготовки учителя (p. 138). Каро.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.