VIRTUAL LABORATORY WORKS IN PHYSICS AS A FORM OF OPTIMIZING STUDENTS' INDEPENDENT WORK

Authors

  • Azat Akmatbekova Kyrgyz-Turkish Manas University
  • Esenbek Mambetakunov Kyrgyz national university named after J. Balasagyn
  • Gulshat Mukhametzhanova Kyrgyz-Turkish Manas University
  • Peyil Esengul kyzy Kyrgyz-Turkish Manas University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_2023_1(2)_1

Keywords:

physics, independent work, virtual laboratory work, electronic teaching aid technology

Abstract

Recently, virtual physics laboratories, virtual experiment, virtual laboratory work in physics are a promising area in physics education, which naturally attracts the attention of students and teachers. The relevance of introducing virtual laboratories into educational practice is due to the lack of support in the existing distance learning systems for the creation and use of virtual laboratory works in the disciplines of the natural sciences, in particular in physics. However, in the scientific literature, there is not enough research that confirms the effectiveness of using virtual physics programs in the formation of the development of professional skills of students. In this article, we tried to analyze the possibilities of using virtual laboratory work in physics, as one of the constituent elements of self-preparation of students to perform real laboratory work. A methodology for performing virtual laboratory work is developed, the preparation and conduct of experimental training is described, and an analysis of its quantitative and qualitative results is given. The study showed that the use of virtual laboratory work in physics allowed students to show the efficiency of work performance, speed and high accuracy of the results obtained, which confirms the effectiveness of the proposed methodology. Thus, students can independently form practical skills at a time convenient for them, without limiting themselves to time and territorial remoteness from the educational organization. It is important to note that learning based on virtual laboratory work creates conditions for the effective manifestation of fundamental patterns of thinking, contributes to the development and activation of students' creative abilities and optimizes the cognitive process of teaching students. In addition, students have the opportunity to develop skills for independent work, increased interest in the study of physics.

References

Бровко, Н. А. (2019). Перспективы национального рынка труда в условиях развития цифровой экономики. Научные исследования в Кыргызской Республике, 4, 63–70. http://journal.vak.kg/wp-content/uploads/2020/10/Brovko-N.-A.-Perspektivy-nacionalnogo-rynka-truda-v-usloviyakh-razvitiya-cifrovoy-yekonomiki-63-70.pdf

Ильясова, А. У., Аренова, Г. У. & Никифорова, М. С. (2019). Использование технологии “е-learning” в обучении английскому языку. Научные исследования в Кыргызской Республике, 4, 210–217. http://journal.vak.kg/wp-content/uploads/2020/10/Ilyasova-A.U.-Arenova-G.U.-Nikiforova-M.-S.-210-217.pdf

Семенюк, Е. А. (2011). Организация лабораторного практикума при изучении физики в вузе. Международная научная конференция “Педагогика: традиции и инновации,” 2, 87–89. https://moluch.ru/conf/ped/archive/19/1070/

Султанова, С. (2022). Проблемы введения и пути решения удалённой формы обучения во время пандемии на карантине. Вестник Ошского государственного университета, (3), 166–175. https://doi.org/10.52754/16947452_2022_3_166

Полат, Е. С., Бухаркина, М. Ю., & Моисеева, М. В. (2004). Теория и практика дистанционного обучения (с. 416). Издательский центр “Академия.” https://academia-moscow.ru/ftp_share/_books/fragments/fragment_20163.pdf

Алексеев, Е. Н. (2015). Развитие дистанционного обучения и проблемы внедрения дистанционных образовательных технологий в высшей школе на современном этапе модернизации российского образования. Ученые записки Орловского государственного университета, 2(65), 251–252. https://oreluniver.ru/public/file/archive/201502.pdf

Халиуллин, Р., Маралов, О., Мамай уулу, Ж., & Зарылбек уулу, А. (2022). Решение задачи: из тетради на компьютер. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, (1), 35–55 https://journal.oshsu.kg/index.php/ped-psych/article/view/379

Акматбекова, А. Ж. (2017a) Роль электронных учебно-методических пособий в процессе организации самостоятельной работы студентов по физике. Вестник Московского государственного областного университета. Серия Педагогика, 3, с. 62-68. DOI: 10.18384/2310-7219-2017-3-62-68

Акматбекова, А. Ж. (2017b). Внедрение современных электронных средств в практику обучения физике. Известия Волгоградского государственного педагогического университета, 120(7), 47–51. http://izvestia.vspu.ru/files/publics/120/47-51.pdf

Абдималик кызы, Н., Абдималик кызы, Ж. & Зулпукарова, Д. (2023). Способы разработки электронных учебников с использованием SAN RAW OFFICE. Вестник Ошского государственного университета, (1), 41–50. https://doi.org/10.52754/16948610_2023_1_6

Muhametjanova, G. & Akmatbekova, A. (2019). The Web-based Learning Environment in General

Physics Course in a Public University in Kyrgyzstan. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(3). https://doi.org/10.29333/ejmste/100409

Акматбекова, А. Ж. (2017c). Тестирование как форма организации самостоятельной работы студентов по физике. Вестник Челябинского государственного педагогического университета, 4, 9–13.

Бобылев, Ю. В., Грибков, А. И. & Романов, Р. В. (2016). О применении виртуального демонстрационного и лабораторного эксперимента по физике в высшей школе. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 242(21).

Марченко, А. Л. & Освальд, С. В. (2010). Лабораторный практикум по электротехнике и электронике в среде Multisim: учебное пособие для вузов (с. 448). ДМК Пресс.

Ибрагимов, И. М. & Ковшова, А. Н. (2008). Информационные технологии и средства дистанционного обучения (с. 336). Издательский центр “Академия”

Published

2023-06-20

How to Cite

Akmatbekova, A., Mambetakunov, E., Mukhametzhanova, G., & Esengul kyzy, P. (2023). VIRTUAL LABORATORY WORKS IN PHYSICS AS A FORM OF OPTIMIZING STUDENTS’ INDEPENDENT WORK. Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology, (1(2), 6–17. https://doi.org/10.52754/16948742_2023_1(2)_1

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF EDUCATION AND UPBRINGING