БИЛИМ БЕРҮҮНҮ САНАРИПТЕШТИРҮҮ ШАРТЫНДА ПЕДАГОГИКАЛЫК КОМПЕТЕНЦИЯЛАРДЫ ӨЗГӨРТҮҮДӨ ЖАСАЛМА ИНТЕЛЛЕКТТИН МУГАЛИМДИН РОЛУНА ТИЙГИЗГЕН ТААСИРИ
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_6-2025Ачкыч сөздөр:
жасалма интеллект, билим берүүнү санариптештирүү, педагогикалык компетенциялар, мугалим, адаптивдүү окутуу системалары, окутууну жекелештирүү, билим берүү технологияларыАннотация
Макалада Кыргыз Республикасында билим берүүнү санариптештирүү шартында педагогикалык компетенцияларды өзгөртүүдө жасалма интеллекттин мугалимдин ролуна тийгизген таасирлери изилденет. Жасалма интеллектти билим берүү системасына киргизүүнүн учурдагы абалы, анын ичинде адаптивдүү окутуу системаларын колдонуу, тапшырмаларды текшерүүнү автоматташтыруу жана чат-боттордун колдонулушу каралат. Педагогикалык компетенцияларга болгон талаптардын өзгөрүшү, анын ичинде санариптик сабаттуулукту, маалыматтарды талдоо көндүмдөрүн жана эмоционалдык интеллектти өнүктүрүү зарылдыгы талданат. Өлкөдө билим берүүнү санариптештирүү процесси, анын ичинде мамлекеттик демилгелер жана алардын педагогдорго тийгизген таасири талкууланат. Жаңы шарттарга ийгиликтүү көнүү үчүн мамлекеттик, билим берүү мекемелери жана мугалимдердин деңгээлинде зарыл чаралар сунушталат. Макала билим берүүнү трансформациялоого жана мугалимдердин санариптик компетенцияларын өнүктүрүүгө системалуу мамиле жасоонун маанилүүлүгүн өлкөнүн келечегине инвестиция катары баса белгилейт, бул процесстин кыйынчылыктарын жана мүмкүнчүлүктөрүн белгилейт.
Библиографиялык шилтемелер
Апышев, С. Д. & Маматисаев, Т. А. (2022). Цифровизация школьного образования Кыргызской Республики: реальность и перспективы. Кутбилим. [Электронный ресурс]. URL: https://kutbilim.kg/ru/analytics/inner/tsifrovizatsiya-shkolnogo-obrazovaniya-kyrgyzskoy-respubliki-realnost-i-perspektivy/
Аркабаев, Н. К. (2024). Искусственный интеллект как инструмент трансформации образовательного процесса в Кыргызской Республике. Вестник КГУ имени И. Арабаева, (2(2)), 307–314. DOI: https://doi.org/10.33514/1694-7851-2024-2/2-307-314.
Арынбаев, Э. (2024). Информатиканы окутуудагы жасалма интеллекттин орду. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, (2(5)), 25–31. DOI: https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_3-2024
Вегера, Ж. Г. (2024). Исследование влияния генеративного искусственного интеллекта на педагогические стратегии и методы обучения в условиях цифровизации образования. Управление образованием: теория и практика, (14(8-1)), 108–115. [Электронный ресурс]. URL: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1702
Монуева, М., Абдималик кызы, Ж. & Эсенбай уулу, С. (2024). Билим берүүдөгү жасалма интелекттин мүмкүнчүлүктөрү. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, (2(5)), 105–110. DOI: https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_12-2024
Мирошникова, О. Х. (2024). Цифровая трансформация образования и использование искусственного интеллекта в аспекте повышения квалификации педагогических кадров. [Электронный ресурс]. URL: https://sciup.org/cifrovaja-transformacija-obrazovanija-i-ispolzovanie-iskusstvennogo-intellekta-v-140306966
Чарыева, М. (2024). Влияние искусственного интеллекта на образование: адаптивное обучение, персонализация и вызовы цифровой трансформации. Материалы VII Международной научно-технической конференции “Минские научные чтения – 2024”, 491–495.
