THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON THE ROLE OF TEACHERS IN TRANSFORMING PEDAGOGICAL COMPETENCIES IN THE CONTEXT OF EDUCATION DIGITALIZATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_6-2025

Keywords:

artificial intelligence, digitalization of education, pedagogical competencies, teacher, adaptive learning systems, personalized learning, educational technologies

Abstract

This article examines the impact of artificial intelligence on the role of teachers in the context of transforming pedagogical competencies amid the digitalization of education in the Kyrgyz Republic. It explores the current state of AI implementation in the educational system, including the use of adaptive learning systems, automation of assignment checking, and application of chatbots. The paper analyzes changes in requirements for pedagogical competencies, including the need to develop digital literacy, data analysis skills, and emotional intelligence. It discusses the process of education digitalization in the country, including government initiatives and their impact on educators. The article proposes necessary measures at the state, educational institution, and individual teacher levels for successful adaptation to new realities. It emphasizes the importance of a systematic approach to transforming education and developing teachers' digital competencies as an investment in the country's future, noting both challenges and opportunities in this transformation process. The study highlights the potential for enhancing learning quality and personalizing education through AI integration.

References

Апышев, С. Д. & Маматисаев, Т. А. (2022). Цифровизация школьного образования Кыргызской Республики: реальность и перспективы. Кутбилим. [Электронный ресурс]. URL: https://kutbilim.kg/ru/analytics/inner/tsifrovizatsiya-shkolnogo-obrazovaniya-kyrgyzskoy-respubliki-realnost-i-perspektivy/

Аркабаев, Н. К. (2024). Искусственный интеллект как инструмент трансформации образовательного процесса в Кыргызской Республике. Вестник КГУ имени И. Арабаева, (2(2)), 307–314. DOI: https://doi.org/10.33514/1694-7851-2024-2/2-307-314.

Арынбаев, Э. (2024). Информатиканы окутуудагы жасалма интеллекттин орду. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, (2(5)), 25–31. DOI: https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_3-2024

Вегера, Ж. Г. (2024). Исследование влияния генеративного искусственного интеллекта на педагогические стратегии и методы обучения в условиях цифровизации образования. Управление образованием: теория и практика, (14(8-1)), 108–115. [Электронный ресурс]. URL: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1702

Монуева, М., Абдималик кызы, Ж. & Эсенбай уулу, С. (2024). Билим берүүдөгү жасалма интелекттин мүмкүнчүлүктөрү. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология, (2(5)), 105–110. DOI: https://doi.org/10.52754/16948742_2(5)_12-2024

Мирошникова, О. Х. (2024). Цифровая трансформация образования и использование искусственного интеллекта в аспекте повышения квалификации педагогических кадров. [Электронный ресурс]. URL: https://sciup.org/cifrovaja-transformacija-obrazovanija-i-ispolzovanie-iskusstvennogo-intellekta-v-140306966

Чарыева, М. (2024). Влияние искусственного интеллекта на образование: адаптивное обучение, персонализация и вызовы цифровой трансформации. Материалы VII Международной научно-технической конференции “Минские научные чтения – 2024”, 491–495.

Published

2025-05-29

How to Cite

Arkabayev, N., & Mamatova, V. (2025). THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON THE ROLE OF TEACHERS IN TRANSFORMING PEDAGOGICAL COMPETENCIES IN THE CONTEXT OF EDUCATION DIGITALIZATION. Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology, (1(6), 49–56. https://doi.org/10.52754/16948742_1(6)_6-2025

Issue

Section

THEORY AND PRACTICE OF VOCATIONAL EDUCATION