FEATURES OF TEACHING HIGHER MATHEMATICS IN RUSSIAN LANGUAGE TO UZBEK-SPEAKING STUDENTS OF A TECHNICAL UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948742_1(4)_11-2024

Keywords:

uzbek-speaking students, technical university, teaching, higher mathematics, educational and methodological complex

Abstract

The article discusses the features of teaching higher mathematics in a technical university to Uzbek-speaking students studying in Russian. At the Department of Higher Mathematics of the Tashkent State Technical University, intensive work is underway to train uzbek-speaking students, using a set of measures, including the development of an educational and methodological complex, and the study of individual typological characteristics of students. To successfully master the educational material, students need to regularly study disciplines, gradually complicate the educational material, communicate productively with like-minded people - native speakers of the Russian language, communication with whom will help improve speaking practice in mathematics and learn to express their thoughts competently.

References

Андреев, А. Л. (2010). Инновационный путь развития России в контексте глобального пространства образования. Вестник Российской Академии наук, 2(80), 99–106.

Булгакова, Я. В., Семилетова, В. А., & Натарова, А. А. (2010). Мотивационные особенности российских и иностранных студентов при адаптации к учебному процессу. Организационные и методические основы учебно-воспитательной работы в медицинском вузе, 186–187.

Келдибекова А. О., Абдулазиз Р. З. (2016) Технология личностно-ориентированного обучения. Вестник Ошского государственного университета, 3-4, 37-43. EDN: XHLHKV

Келдибекова А. О., Исаева А. Т., Келдибеков Э. Н. и др. (2024) Онлайн-программы для дистанционного обучения математике в вузе. Журнал естественнонаучных исследований, 9(1), 6-11.

Келдибекова А. О., Токоева Д. Т., Абдыллажан У. А. и др. (2019) Построение личностно-ориентированной урочной и внеурочной деятельности - залог эффективности современного образования. Мир педагогики и психологии, 1 (30), 76-88.

Таджибаев Б. Р., Халдыбаева И. Т., Зиядуллаева Ш. С. (2023) Развитие логических умений при организации самостоятельного изучения математики в техническом вузе. Вестник Ошского государственного университета. Педагогика. Психология. 1 (2), 76-81. DOI: 10.52754/16948742_2023_1(2)_9. EDN: RBZMVI

Халдыбаева, И. Т. (2021). Высшая математика: учеб. пособие. Часть 1-Т: Innovatsion rivojlanish nashriyot – matbaa uyi, 316.

Published

2024-05-20

How to Cite

Khaldybaeva , I. (2024). FEATURES OF TEACHING HIGHER MATHEMATICS IN RUSSIAN LANGUAGE TO UZBEK-SPEAKING STUDENTS OF A TECHNICAL UNIVERSITY. Journal of Osh State University. Pedagogy. Psychology, (1(4), 93–99. https://doi.org/10.52754/16948742_1(4)_11-2024

Issue

Section

THEORY AND PRACTICE OF VOCATIONAL EDUCATION