ЖИВОПИСЬ АРКЫЛУУ ОКУУЧУЛАРДЫ КӨРКӨМ-ЭСТЕТИКАЛЫК САБАТТУУЛУККА ТАРБИЯЛООНУН АЙРЫМ МАСЕЛЕЛЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948823_2025_1(5)_12Ачкыч сөздөр:
түс, түс схемасы, композиция, пленэр, пейзаж, майлуу живопись, живописьАннотация
Макалада живопись аркылуу окуучулардын көркөм – эстетикалык сабаттуулугун калыптандыруунун айрым маселелери каралган. Жалпы билим берүүчү мектептердин окуучуларынын көркөм сабаттуулугун калыптандырууда живопись тарбия каражаттары катары да кызмат кыла тургандыгы белгиленген. Окуучулар негизги түстөр, спектр түстөрү, жылуу жана салкын түстөр, түстүк гамма жана колорит сыяктуу түшүнүктөрдү өздөштүрүүнүн натыйжасында живопистик чыгармалардын мазмунун окуп үйрөнүүгө жетишээри жөнүндө учкай айтылат. Мындан сырткары түстөрдүн адамдын аң сезимине тийгизген психологиялык таасирлери баяндалат жана түстөрдүн мындай касиеттерин тематикалык композицияларды түзүүдө колдонуу көркөм чыгармачылык поцесстерге бир топ жеңилдик бере тургандыгы айкын баяндалат. Живопись окуучунун ички жан дүйнөсүн ойготуп, образдуу ой жүгүртүүсүн өнүктүрө тургандыгы жана көркөм табитин калыптандырууга да өбөлгө боло ала тургандыгы айтылат. Ошондой эле көркөм кабыл алуу – көркөм чыгармаларын түшүнүү жана алардан таасир алуу, эстетикалык ой жүгүртүү – кооздукка байланыштуу түшүнүктөрдү, баалоолорду иштеп чыгуу өңдүү көркөм – эстетикалык сабаттуулуктун структуралык компоненттери белгиленген.
Библиографиялык шилтемелер
Бекбоев И.,Алимбеков А., Азыркы сабакты даярдап өткөрүүнүн технологиясы. Жалпы билим берүүчү мектептердин мугалимдери жана жогорку окуу жайларынын студенттери үчүн. – Б.: Улуу Тоолор, 2021. 192 б.
Адылбек Батыралиев “Педагогика” Жогорку жана орто окуу жайларынын педагогикалык адистиктеринин студенттери, магистранттары үчүн окуу куралы. Ош.2023.
Эшбаев М. Э. Сүрөт искусствосу боюнча терминдердин кыскача түшүндүрмө сөздүгү. Ош. 2020-ж.
Гончаров А.А. Көркөм искусствонун педагогикасы. Санкт-Петербург, 2005.
Педагогикалык изденүү А.Аманашвили, П 24 С. Н.Лысенкова, И.П.Волков, ж.б. Сөз башын жазган М.Н. Скаткин; Түз. И.Н.Баженова; котор. И.Бекбоев, А.Андашев, А. Ибраев.-Ф: мектеп, 1989.-608 б.
Кыргыз Республикасынын Билим берүү жана илим министрлиги. Көркөм билим берүү программасы. Бишкек, 2022.
Лебедев А.А. Сүрөт тартуу методикасы. Москва, 2010.
Байджуманов, Х. Пейзаж как вид живописи / Х. Байджуманов // Вестник Ошского государственного университета. Философия. Социология. Политология. – 2023. – № 2(2). – С. 41-45. – DOI 10.52754/16948823_2023_2(2)_7. – EDN NVRLGK.
Ысмайылов, М. З. Ош облусундагы көркөм сүрөт өнөрүнүн өнүгүү тарыхы / М. З. Ысмайылов, М. Л. Мамазаиров, К. Ж. Мамарайимов // Вестник Ошского государственного университета. – 2022. – No. 2. – P. 207-213. – DOI 10.52754/16947452_2022_2_207. – EDN KOWRUR.
Курбанбаев, К. А. Кыргыз элинин көркөм сүрөт искусствосу / К. А. Курбанбаев, А. М. Ахмеджанова, Д. А. Ыразаков // Вестник Ошского государственного университета. – 2020. – No. 1-3. – P. 290-294. – EDN GOMAWD.
Курбанбаев, К. А. Мораль менен искусствонун өз ара байланышы / К. А. Курбанбаев, А. М. Ахмеджанова // Вестник Ошского государственного университета. – 2021. – Vol. 1, No. 3. – P. 252-258. – DOI 10.52754/16947452_2021_1_3_252. – EDN NXLZCN.