SOME QUESTIONS OF THE THEORY OF EDUCATING STUDENTS OF ARTISTIC AND AESTHETIC LITERACY THROUGH PAINTING

Authors

  • Mukhtar Zulpukarovich Ysmayilov Osh State University
  • Mirlan Latipovich Mamazairov Osh State University
  • Bolotbek Kalbaevich Murzakulov Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948823_2025_1(5)_12

Keywords:

color, color scheme, composition, plein air, landscape, oil painting, painting

Abstract

The article discusses some issues of the formation of artistic and aesthetic literacy of students through painting. It is noted that painting can also serve as a means of education in the formation of artistic literacy of secondary school students. Students learn to read the content of paintings as a result of mastering concepts such as primary colors, colors of the spectrum, warm and cold colors, color scheme and coloring. In addition, the psychological effect of flowers on human consciousness is described and it is clearly shown that the use of such properties of flowers when creating thematic compositions can greatly facilitate the process of artistic creation. The information is given that painting awakens the inner soul of the student, develops imaginative thinking, and can also contribute to the formation of artistic taste. The structural components of artistic and aesthetic literacy are also noted, such as artistic perception – the understanding and influence of works of art, aesthetic thinking – the development of concepts and assessments related to beauty.

References

Бекбоев И.,Алимбеков А., Азыркы сабакты даярдап өткөрүүнүн технологиясы. Жалпы билим берүүчү мектептердин мугалимдери жана жогорку окуу жайларынын студенттери үчүн. – Б.: Улуу Тоолор, 2021. 192 б.

Адылбек Батыралиев “Педагогика” Жогорку жана орто окуу жайларынын педагогикалык адистиктеринин студенттери, магистранттары үчүн окуу куралы. Ош.2023.

Эшбаев М. Э. Сүрөт искусствосу боюнча терминдердин кыскача түшүндүрмө сөздүгү. Ош. 2020-ж.

Гончаров А.А. Көркөм искусствонун педагогикасы. Санкт-Петербург, 2005.

Педагогикалык изденүү А.Аманашвили, П 24 С. Н.Лысенкова, И.П.Волков, ж.б. Сөз башын жазган М.Н. Скаткин; Түз. И.Н.Баженова; котор. И.Бекбоев, А.Андашев, А. Ибраев.-Ф: мектеп, 1989.-608 б.

Кыргыз Республикасынын Билим берүү жана илим министрлиги. Көркөм билим берүү программасы. Бишкек, 2022.

Лебедев А.А. Сүрөт тартуу методикасы. Москва, 2010.

Байджуманов, Х. Пейзаж как вид живописи / Х. Байджуманов // Вестник Ошского государственного университета. Философия. Социология. Политология. – 2023. – № 2(2). – С. 41-45. – DOI 10.52754/16948823_2023_2(2)_7. – EDN NVRLGK.

Ысмайылов, М. З. Ош облусундагы көркөм сүрөт өнөрүнүн өнүгүү тарыхы / М. З. Ысмайылов, М. Л. Мамазаиров, К. Ж. Мамарайимов // Вестник Ошского государственного университета. – 2022. – No. 2. – P. 207-213. – DOI 10.52754/16947452_2022_2_207. – EDN KOWRUR.

Курбанбаев, К. А. Кыргыз элинин көркөм сүрөт искусствосу / К. А. Курбанбаев, А. М. Ахмеджанова, Д. А. Ыразаков // Вестник Ошского государственного университета. – 2020. – No. 1-3. – P. 290-294. – EDN GOMAWD.

Курбанбаев, К. А. Мораль менен искусствонун өз ара байланышы / К. А. Курбанбаев, А. М. Ахмеджанова // Вестник Ошского государственного университета. – 2021. – Vol. 1, No. 3. – P. 252-258. – DOI 10.52754/16947452_2021_1_3_252. – EDN NXLZCN.

Published

2025-05-30

How to Cite

Ysmayilov, M. Z., Mamazairov, M. L., & Murzakulov, B. K. (2025). SOME QUESTIONS OF THE THEORY OF EDUCATING STUDENTS OF ARTISTIC AND AESTHETIC LITERACY THROUGH PAINTING. Journal of Osh State University. Philosophy. Sociology. Political Science, (1(5), 83–89. https://doi.org/10.52754/16948823_2025_1(5)_12