МАДАНИЯТТЫН УЛАНЫШЫ: БАЙЫРКЫ ЖАНА ОРТО КЫЛЫМДАРДА КЫРГЫЗСТАНДЫН АЙМАГЫНДА ЖАШАГАН ЭЛДЕРДИН БАШ КИЙИМДЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948874_2024_1(3)_1Ачкыч сөздөр:
улуттук баш кийим, калпак, тиграхауда сактары, петроглифтер, этимологияАннотация
Улуттук баш кийим - элдик материалдык маданияттын үлгүсү. Ар улуттун салттуу баш кийимдери археологиялык жана этнографиялык материалдардан белгилүү болгон окшош этаптардан өтөт. Бул этаптардан кыргыз элинин баш кийими болгон калпак да басып өткөн. Калпактын формалары байыркы доор, орто кылымдардагы жана жаңы заманда петроглиф, сүрөт, барельеф түрүндө чагылдырылган. Макалада калпакты археологиялык, этнографиялык жана фольклордук сыяктуу бири-бирин толуктап турган ар кандай булактарды пайдалануу менен бирдиктүү көрүнүш катары ретроспективдүү изилдөө ыкмасы колдонулду. Андан сырткары макалада калпактын этимологиясын чечмелөө аракети жасалды.
Библиографиялык шилтемелер
Бичурин, Н.Я. (1950). Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Том. 1. Москва-Ленинград: Изд-во Акад. наук СССР.
Вяткина, К.В. (1960). «Монголы Монгольской Народной Республики. (Материалы историко-этнографической экспедиции Академии наук СССР и Комитета наук МНР 1948-1949 гг.)». Восточно-азиатский этнографический сборник. Труды ИЭ. Новая серия. Т. 60. Москва, Ленинград: Изд-во Акад. наук СССР. [Ленингр. отд-ние], сс. 159-271.
Довойн, Баяр. (1991). Каменные изваяния Восточной Монголии. Автореферат канд. дисс. Улан-Батор.
Жумакунова, Г. (2006). Бытовая лексика эпоса «Манас» в сравнительно-историческом освещении. Бишкек: Илим.
Караев, О. (1994). Восточные авторы о кыргызах. Бишкек: Кыргызстан.
Кюнер, Н.В. (1961). Китайские известия о народах Южной Сибири, Центральной Азии и Дальнего Востока. Москва: Издательство восточной литературы.
Орузбаева, Б.О. (1958). Кыргыз тилиндеги сөз жасоочу аффикстер: Кыскача маалымат. Фрунзе: Илим.
Полосьмак, Н.В. (2001). Всадники Укока. Новосибирск: «ИНФОЛИО-пресс».
Полосьмак, Н.В., Молодин, В.И. (2000). «Памятники пазырыкской культуры на плоскогорье Укок». Археология, этнография и антропология Евразии 4 (4).
Путешествия в восточные страны Плано Карпини и Рубрука. (1957). Редакция, вступительная статья и примечания Н.П. Шастиной. Москва: Гос. изд-во геогр. лит-ры.
Савинов, Д.Г. (2002). Ранние кочевники Верхнего Енисея (археологические культуры и культурогенез). СПб.: Издательство С. Петербургского университета.
Самашев, З., Базарбаева, Г., Жумабекова, Г. и Сунгатай, С. (2000). Берел. Алматы.
Севортян, Э.В. (1974). Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на гласные. Москва: Наука.
Тишкин, А.А., Горбунов, В.В., и Казаков, А.А. (2002). Курганный могильник Телеутский взвоз-I и культура населения Лесостепного Алтая в монгольское время: Монография. Барнаул: Изд-во Алт. Ун-та.
Юдахин, К.К. (1965). Киргизско-русский словарь. Москва: Советская энциклопедия.
Die Mongolen und ihr Weltreich. (1989). Еd. by Arne Eggebrecht, Eva Eggebrecht, Manfred Gutgesell, Hansgerd Göckenjan, Walter Heissig, Claudius C. Müller, Erhard Rosner, Michael Weiers. Philipp von Zabern in Herder.