CULTURAL CONTINUITY: TRADITIONAL HEADDRESSES OF THE PEOPLE LIVING IN THE REGION OF KYRGYZSTAN IN THE ANCIENT AND MEDIEVAL AGES

Authors

  • Kubatbek Shakievich Tabaldyev Kyrgyz-Turkish University “Manas”
  • Taalaibek Kambarovich Abdiev Kyrgyz-Turkish University “Manas”

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948874_2024_1(3)_1

Keywords:

national headdress, kalpak, Saka Tigraxauda, petroglyphs, etymology

Abstract

The national headdress is an example of folk material culture. Traditional headdresses of each people go through similar stages, known from archaeological and ethnographic materials. The Kalpak, which is the headdress of the Kyrgyz people, also went through these stages. The forms of kalpak are depicted in the form of petroglyphs, paintings and bas-reliefs of Antiquity, the Middle Ages and Modern Times. The article uses the method of retrospective research of kalpak as a single phenomenon using various complementary sources, such as archeology, ethnography and folklore. In addition, the article attempts to interpret the etymology of the name “kalpak”.

References

Бичурин, Н.Я. (1950). Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Том. 1. Москва-Ленинград: Изд-во Акад. наук СССР.

Вяткина, К.В. (1960). «Монголы Монгольской Народной Республики. (Материалы историко-этнографической экспедиции Академии наук СССР и Комитета наук МНР 1948-1949 гг.)». Восточно-азиатский этнографический сборник. Труды ИЭ. Новая серия. Т. 60. Москва, Ленинград: Изд-во Акад. наук СССР. [Ленингр. отд-ние], сс. 159-271.

Довойн, Баяр. (1991). Каменные изваяния Восточной Монголии. Автореферат канд. дисс. Улан-Батор.

Жумакунова, Г. (2006). Бытовая лексика эпоса «Манас» в сравнительно-историческом освещении. Бишкек: Илим.

Караев, О. (1994). Восточные авторы о кыргызах. Бишкек: Кыргызстан.

Кюнер, Н.В. (1961). Китайские известия о народах Южной Сибири, Центральной Азии и Дальнего Востока. Москва: Издательство восточной литературы.

Орузбаева, Б.О. (1958). Кыргыз тилиндеги сөз жасоочу аффикстер: Кыскача маалымат. Фрунзе: Илим.

Полосьмак, Н.В. (2001). Всадники Укока. Новосибирск: «ИНФОЛИО-пресс».

Полосьмак, Н.В., Молодин, В.И. (2000). «Памятники пазырыкской культуры на плоскогорье Укок». Археология, этнография и антропология Евразии 4 (4).

Путешествия в восточные страны Плано Карпини и Рубрука. (1957). Редакция, вступительная статья и примечания Н.П. Шастиной. Москва: Гос. изд-во геогр. лит-ры.

Савинов, Д.Г. (2002). Ранние кочевники Верхнего Енисея (археологические культуры и культурогенез). СПб.: Издательство С. Петербургского университета.

Самашев, З., Базарбаева, Г., Жумабекова, Г. и Сунгатай, С. (2000). Берел. Алматы.

Севортян, Э.В. (1974). Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на гласные. Москва: Наука.

Тишкин, А.А., Горбунов, В.В., и Казаков, А.А. (2002). Курганный могильник Телеутский взвоз-I и культура населения Лесостепного Алтая в монгольское время: Монография. Барнаул: Изд-во Алт. Ун-та.

Юдахин, К.К. (1965). Киргизско-русский словарь. Москва: Советская энциклопедия.

Die Mongolen und ihr Weltreich. (1989). Еd. by Arne Eggebrecht, Eva Eggebrecht, Manfred Gutgesell, Hansgerd Göckenjan, Walter Heissig, Claudius C. Müller, Erhard Rosner, Michael Weiers. Philipp von Zabern in Herder.

Published

2024-08-15

How to Cite

Tabaldyev, K. S., & Abdiev, T. K. (2024). CULTURAL CONTINUITY: TRADITIONAL HEADDRESSES OF THE PEOPLE LIVING IN THE REGION OF KYRGYZSTAN IN THE ANCIENT AND MEDIEVAL AGES. Journal of Osh State University. Philology, (1(3), 1–11. https://doi.org/10.52754/16948874_2024_1(3)_1