MORAL EDUCATION OF CONVICTS IN CORRECTIONAL INSTITUTIONS OF THE KYRGYZ REPUBLIC IS A METHOD OF CORRECTION AND RE-SOCIALIZATION OF CONVICTS

Authors

  • Hasan Abdurazakov Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948661_2025_1(6)_1%20

Keywords:

morality, spirituality, re-socialization, duty, rules, values, culture, epic, moral pluralism

Abstract

Relevance. In this scientific article, the author conducts a study of the moral education of convicts in correctional institutions of the Kyrgyz Republic as a method of correction and resocialization of convicts. The moral education of convicts in correctional institutions is a system of forms and methods of educational influence on convicts serving sentences in places of deprivation of liberty. Moral education is primarily aimed at the convict's awareness of norms, rules and universal values, and secondly, moral education is aimed at developing a sense of duty, responsibility and love for the Motherland.

References

Уголовно-исполнительное право Кыргызской Республики (общая часть) / Х. К. Абдуразаков, Е. Т. Атамкулова, Б. К. Сулайманова, Ч. С. Эрдолатов. – Ош : Ошский государственный университет, 2024. – 245 с. – ISBN 978-9967-06-078-4. – EDN HLQCWT.

УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА КЫРГЫЗСКОЙ РЕСПУБЛИКИ от 29 января 2021 года УП № «О духовно-нравственном развитии и физическом воспитании личности» https://cbd.minjust.gov.kg/430336/edition/1038322/ru

Большой толковый словарь русского языка. Нравственность. https://gramota.ru/poisk?query=нравственность&mode=slovari&dicts.

Чурекова, Т. М. К вопросу о дефиниции нравственных ценностей и оснований для их выделения / Т. М. Чурекова, И. В. Москаленко // Вестник Кемеровского государственного университета. – 2011. – № 2(46). – С. 112-116. – EDN NWHCBJ.

Фомин, В. В. Вопросы, возникающие при изучении личности осужденных / В. В. Фомин // Уголовно-исполнительное право. – 2018. – Т. 13, № 3. – С. 304-308. – EDN YLTEEP.

Едронова, В. Н. Система методов в научных исследованиях / В. Н. Едронова, А. О. Овчаров // Экономический анализ: теория и практика. – 2013. – № 10(313). – С. 33-47. – EDN PWJUML.

Ахметова, Н. А. Патриотические идеи эпоса "Манас" в системе воспитания духовно-нравственных ценностей / Н. А. Ахметова, Г. М. Калматова // Педагогический опыт: теория, методика, практика. – 2016. – № 1(6). – С. 74-76. – EDN VONSSP.

Бражникова, А. Н. Нравственные чувства как высшие чувства человека / А. Н. Бражникова // Вестник Университета Российской академии образования. – 2019. – № 2. – С. 11-16. – EDN PLQZRD.

Гагиева, Л. А. Духовно-нравственное воспитание осужденных как средство повышения их правосознания / Л. А. Гагиева, З. К. Малиева // ЦИТИСЭ. – 2022. – № 4(34). – С. 479-486. – DOI 10.15350/2409-7616.2022.4.44. – EDN SRCEAC.

Абдуразаков Х. К. Исторические этапы становления пенологической и пенитенциарной науки уголовно-исполнительного права / Х. К. Абдуразаков // Вестник Кыргызско-Российского Славянского университета. – 2024. – Т. 24, № 7. – С. 65-71. – DOI 10.36979/1694-500X-2024-24-7-65-71. – EDN QAVMWC.

Павлова, Л. Г. Нравственные установки и этические нормы как факторы эффективности делового общения / Л. Г. Павлова, Е. Ю. Кашаева // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки СКАГС. – 2014. – № 2. – С. 182-192. – EDN SEWPMN.

Строева Г. В. Образовательно-развивающий потенциал нравственного воспитания осужденных / Г. В. Строева // Человек и образование. – 2006. – № 8-9. – С. 80-84. – EDN IMQIIH.

Published

2025-08-25

How to Cite

Abdurazakov, H. (2025). MORAL EDUCATION OF CONVICTS IN CORRECTIONAL INSTITUTIONS OF THE KYRGYZ REPUBLIC IS A METHOD OF CORRECTION AND RE-SOCIALIZATION OF CONVICTS. Journal of Osh State University. Law, (1(6), 1–7. https://doi.org/10.52754/16948661_2025_1(6)_1