HISTORICAL AND PHILOSOPHICAL INTERPRETATION OF SEMANTIC PARADIGMS IN THE CONTEXT OF LINGUISTICS
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948823_2023_1(1)_6Keywords:
semantics, history, philosophy, linguistics, paradigm, concept, interpretationAbstract
Semantic paradigms in the context of linguistics are of great importance for language learning. For this purpose, various approaches (methods, methods) are used, as historical and philosophical, combining historical facts of development and reflections of famous scientists. Today, none of the approaches is the most effective, so the problems of this issue are also relevant. With regular research, various patterns, indicators and important features can be identified, which can become the basis for a deeper study of the topic.
References
Беляевская Е.Г. Три парадигмы семантических исследований (чем отличается когнитивный подход к лексической семантике от традиционных) // На стыке парадигм лингвистического знания в начале XXI века: Грамматика, семантика, словообразование. – Калининград, 2020. – С. 60–72.
Бруннер К. История английского языка: В 2 т. – М., 2019. – Т. 1.– 323 с.; Т. 2. – 392 с.
Гулыга Е.В., Шендельс Е.И. О компонентном анализе значимых единиц языка // Принципы и методы семантических исследований. – М., 2018. – С. 291–314.
Ирисханова О.К. О теории концептуальной интеграции // Изв. РАН. Сер. лит. ияз. – М., 2020. – С. 44–49.
Касевич В.Б. О когнитивной лингвистике // Общее языкознание и теория грамматики. – М., 2018. – С. 14–21.
Кубрякова Е.С. Семантика в когнитивной лингвистике (О концепте контейнера и формах его объективации в языке) // Изв. РАН. Сер. лит. и яз. – М., 2019. – С. 3–12.
Мейе А. Введение в сравнительное изучение европейских языков. М.; Л., 2019. – 510 с.
Паршин П.Б. Теоретические перевороты и методологический мятеж в лингвистике XX века // Вопр. языкознания. – М., 2018. – С. 19–42.
McMahon April M.S. Understanding language change. – Cambridge, 2019. – 232 p.
Stern G. Meaning and change of meaning. – Gteborg, 2019. – 496 p.
Султанбекова, Т. С., & Осмоналиева, А. Ч. (2023). Грамматиканы кайра карап чыгуу: модалдык этиштер боюнча немис тилинде инновациялык дидактикалык түшүнүк. Ош мамлекеттик университетинин Жарчысы, (2), 203-213. https://doi.org/10.52754/16948610_2023_2_23. EDN: MEOAIA.
Downloads
Published
Versions
- 2023-11-15 (4)
- 2023-11-15 (3)
- 2023-11-15 (2)
- 2023-11-15 (1)