INTERACTION AND INTERCONNECTION OF RELIGIONS IN THE REGION OF KYRGYZSTAN (THE EXAMPLE OF THE MIDDLE AGES)
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948823_2023_2(2)_4Keywords:
Central Tien Shan, Buddhism, Semirechye, Zoroastrianism, Satuk Bogra Karakhan, Karakhanid state, Manichaean confession, Nestorian-Christian confession, Samanid Nasr, Samanid state, shamanismAbstract
In the process of development of world culture, it is difficult to preserve pure culture. As history has shown, the culture of one people was passed on to another people and developed. That is why in the Middle Ages the close connection between Eastern and Western cultures intensified and complemented each other. In other words, during this period a “Central Asian civilization” was created, based on the strengthening of the interaction of spiritual values. There is no doubt that the place of Islam and the traditional religions that preceded it is special for the emergence of such a great culture in this region. This article examines not only the concepts of moral, ethical, ethical and social norms in Islam and the doctrines of religions before it, but also purity, truth, goodness, justice, nobility, etc. Along with categories based on moral principles, aesthetic concepts such as beauty, love and ideals are also clearly defined.
References
Абдимиталип уулу, Н. (2023). О некоторых фольклорных элементах в словаре Махмуда Кашгари “Диван Лугат ат-Турк”. Вестник Ошского государственного университета, (2), 101-106. DOI: https://doi.org/10.52754/16948610_2023_2_12. EDN: LKPOYE.
Авеста. /Перевод И. Стеблин – Каменского, - М.: Дружба народов, 1993. – 207 с.
Аль Сардади (Кардауи) Юсеф. Ислам: дозволенное и запретное. /Пер. с араб. З. Арухова, Р. Гаджиева. – Алматы: Онер, 1994. – 142 с.
Бартольд В.В. Кыргызы: Исторический очерк. //Соч. – Т. 2, ч. 1. – М.: 1963. – С. 471-543.
Буддизм. История и культура. – М.: Наука, 1982. – 227 с.
Веймарн Б. В. Искусство арабских народов (средневековый период). – М.: Искусство, 1960. – 199 с.
Закиров, М., Закирова, А., Сабиров, Р., & Чыналиева, М. (2022). Распространение Ислама у кыргызов. Вестник Ошского государственного университета. История, (1), 38-47. DOI: https://doi.org/10.52754/1694867X_2022_1_5. EDN: VGAVNC.
Исаков , К., & Жалалов , Э. (2023). Вклад выдающегося ученого-мыслителя восточного ренессанса Абу Райхан Беруни в мировую науку. Вестник Ошского государственного университета. Философия. Социология. Политология, 1(1), 13-22. DOI: https://doi.org/10.52754/16948823_2023_1(1)_3.
Ислам. Историографические очерки. – М.: Главная редакция Восточной литературы, 1991. – 288 с.
Ислам: Кыскача маалыматтама. – Ф.: Кыргызстан, 1990. – 144 б.
Крачковский И. Ю. Избранные сочинения. – Т.1. – М.; - Л.: 1956. – С. 196.
Памеранцева Л. Е. Поздние даосы: о природе, обществе и искусстве. – М.: 1979. – С. 139, 205, 241.
Рационалистическая традиция и современность. Ближный и Средний Восток. – М.: Наука. Главная редакция восточной литературы, 1990. – 280с.
Сагадеев А. В. Очеловеченный мир в философии и искусстве мусульманского средневековья. //Эстетика и жизнь. – Вып. 3. – М.: 1974. – С. 462 – 463.
Темиралиева, Г.Т. (2021). Өзгөн тарыхый-архитектуралык комплекси Ислам архитектурасында. Вестник Ошского государственного университета, Vol. 3, No. 3, сс. 102-111. EDN: MMPPRU.