ТҮРК ОНОМАСТИКАСЫНДА ИТ КУЛЬТУ
DOI:
https://doi.org/10.52754/16948874_2023_2(2)_8Ачкыч сөздөр:
жалпы түрк тарыхы, ит культу, кыпчактар, барак, кумайыкАннотация
Белгилүү түркиялык түрколог Ахмет Жафеорглунун “Түрк ономастикасында ит культу” аттуу макала 1961-жылы жарык көргөн. Бирок кыргыз илиминдеги ит культу тууралуу этнографиялык, фольклордук, культурологиялык жана тил багытындагы изилдөөлөрдө аталган макала изилдөөчүлөрдүн көз жаздымында калып келет. Бул кемтикти толуктоо үчүн жана жалпы эле окурмандардын назарына Ахмет Жафероглунун макаласын кыргыз тилине которулуп жатат. Котормодо автордун кетирген айрым кемчиликтери (Мисалы, автор Д.А. Расовскийдин 1931-жылкы Seminarium Kondakovianum жыйнагына чыккан макаласына шилтеме берген. Арийне, Жафероглу шилтеме бергиси келген Д.А. Расовскийдин макаласы аталган эле жыйнакта 1933-жылы жарык көргөн) оңдолуп, изилдөөчүлөргө ыңгайлуу болуусу үчүн макаланын аягында пайдаланылган адабияттардын тизмеси берилди (макаланын түп нускасында жок). Бул котормо макала кыргыз окурмандарына кызыктуу болот деген үмүттөбүз. Ахмет Жафероглунун илимий жашоосу эми кыргыз тилинде да узарат.
Библиографиялык шилтемелер
Абрамзон, С.М. (1947). “Этнографические сюжеты в киргизском эпосе “Манас”. Советская этнография, Вып. 2, 134-155. Москва: Издательство АН СССР.
Абрамзон, С.М. (1949). “Рождение и детство киргизского ребёнка (Из обычаев и обрядов тяньшаньских киргизов)”. Сборник Музея антропологии и этнографии. Вып. XII, с. 277-332. Москва, Ленинград: Издательство АН СССР.
ад-Дин, Рашид. (1858). Сборник летописей. История монголов. Сочинение Рашид-Эддина. Ч. I: Введение: о турецких и монгольских племенах. (Пер.: с перс., введ. и примеч. И.Н. Березина). Санкт-Петербург: Труды Восточного отдела Императорского Русского Археологического общества.
ад-Дин, Рашид. (1861). Сборник летописей. История монголов. Сочинение Рашид-Эддина. Ч. II: Введение: о турецких и монгольских племенах. (Пер.: с перс., введ. и примеч. И.Н. Березина). Санкт-Петербург: Труды Восточного отдела Императорского Русского Археологического общества.
Анисимов А.Ф. (1952). “Шаманский чум у эвенков и проблема происхождения шаманского обряда”. Сибирский этнографический сборник. I: ТИЭ. Новая серия. Москва, Ленинград: Издательство АН СССР.
Бартольд, В.В. (1918). Улугбек и его время. Петроград: Типография Российской Академии наук.
Васильева, Г.П. “Туркмены-нохурли”. Среднеазиатский этнографический сборник. Вып. I. Москва: Издательство АН СССР.
Вяткин, В.Л. (1927). “Шейхи Джубайри. I. Ходжа Ислам”. А.Э. Шмидт и Е.К. Бетгер (Ред.), В. В. Бартольду туркестанские друзья, ученики и почитатели (сс. 3-20). Ташкент.
Гордлевский, В.А. (1941). Государство Сельджукидов Малой Азии. Москва; Ленинград: Издательство Академии наук СССР, (Труды Института востоковедения Академии наук СССР. XXXIX.).
Гурлянд, И.Я. (1904). Степное законодательство с древнѣйшихъ временъ по 17-ое столѣтiе. Казань: Тип. Имп. Казан. ун-та.
Диваев, А.А. (1908). “Ит-ала-каз”. Этнографическое обозрение. № 1-2, с. 149—150.
Добрынин, М.А. (1953). “Стихотворные легенды на монетах Сефевидов”. Эпиграфика Востока. Вып. VIII. с. 63–76.
Иомудский, Н.Н. Караш-хан оглы. (1927). “Из народного предания туркмен. О родословной туркмен-иомудов”. А.Э. Шмидт и Е.К. Бетгер (Ред.), В. В. Бартольду туркестанские друзья, ученики и почитатели (сс. 313-328). Ташкент.
История Узбекской ССР. Том 1. Книга первая. Ташкент: Издательство Академии наук Узбекской ССР.
Карлы, Д.И. (1956). “Сборник летописей” Рашид ад-Дина о Южном Туркменистане. Том III (XIII-XIV вв.)”. Ученые записки Туркм. Ун-та. Вып. 3, сс. 133-142.
Карпини, Іоанн, де Плано. (1911). История монголов. Вильгельм де Рубрук. Путешествие в восточные страны. (Введение, перевод и примечания А. И. Малеина. Съ приложеніемъ 8 рисунковъ, карты и указаній). СПБ: Изданіе А. С. Суворина.
Кононов, А.Н. (1958). Родословная туркмен. Сочинение Абу-л-Гази, хана хивинского. Москва, Ленинград: Издательство Академии наук СССР.
Материалы по истории Казахской ССР: 1785-1828 гг. (1940). Москва, Ленинград: Изд-во Акад. наук СССР, Т.4.
Радлов, В.В. (1911). Опыт словаря тюркских наречий. Т. IV. С-Петербург: Типографiи Императорской Академiи Наук.
Расовскiй, Д.А. (1933). “Печенѣги, торки и берендѣи на Руси и въ Угрiи”. Seminarium Kondakovianum, VI, с. 1-67. Praha: Kondakov Institute.
Смирнов, В.Д. (1887). Крымское ханство под верховенством Отоманской Порты до начала XVIII века. С-Петербург: Университетская типография Казани.
Сыдыков, А.А. (1927). “Родовое деление киргиз”. А.Э. Шмидт и Е.К. Бетгер (Ред.), В. В. Бартольду туркестанские друзья, ученики и почитатели (сс. 273-301). Ташкент.
Толстов, С.П. (1935). “Пережитки тотемизма и дуальной организации у туркмен”. Проблемы истории докапиталистических обществ, № 9—10.
Толстов, С.П. (1948). По следам древнехорезмийской цивилизации. Москва, Ленинград: Изд-во АН СССР.
Тынышпаев, М.Т. (1927). “Ак-табан-шубрынды. (Великие бедствия и великие победы казаков)”. А.Э. Шмидт и Е.К. Бетгер (Ред.), В. В. Бартольду туркестанские друзья, ученики и почитатели (сс. 57-69). Ташкент.
Шмидт, Э.А. (1927). “Материалы по родовому составу казакского населения юго-западной части Чимкентского уезда”. А.Э. Шмидт и Е.К. Бетгер (Ред.), В. В. Бартольду туркестанские друзья, ученики и почитатели (сс. 57-69). Ташкент.
Atalay, Besim. (1339). Türk Büyükleri veya Türk adları. Ankara: Matbaa-i Amire.
Atsız, Hihal. (1940). Müneccimbaşı Şeyh Ahmed Dede Efendi: Hayatı ve Eserleri. Karahanlılar fasikülü. İstanbul: Türkiye Yayınevi.
Aydın, Koşay-Orhan H. (1952). Anadilden Derlemeler II. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Bayrı, Mehmet Halit. (1947). İstanbul Folkloru. İstanbul: Türk Yayınları.
Beşevliyev, V. (1945). “Proto-Bulgarların Dini”. TTK BELLETEN, c. 9, sayı. 34, ss. 213–262.
Caferoğlu, Ahmet. (1947). “Küçük, Çocuk, Enik Kelimelerinin Morfolojik ve Semantik Değişmelerine Dair”. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı – Belleten. Seri III, No. 10-11, ss. 6-12.
Caferoğlu, Ahmet. (1958). “Le Culte de la Chasse dans l'onomastique Turque”. Actes et Mèmoires du Cinquième Congrès International de Sciences Onomastiques, Volume II, 3-6. Salamanca.
Chavannes, Édouard. (1906). Le cycle turc des douze animaux. T'oung Pao se'rie 2, Volume VIII. Leiden: E.J. Brill.
Czaplicka, M.A. (1918). The Turks of Central Asia in History and the Present Day. Oxford: Clarendon Press.
Çelebi, Evliya. (1314). Seyahatname II. Dersaâdet [İstanbul]: İkdâm Matbaası.
Dede Korkut. (1938). (Orhan Şaik Gökyay yayımı). İstanbul: Arkadaş Basımevi.
Gabain, Annemarie von. (1956). “Religiöse Vorstellungen altaischer Völker nach P. Wilhelm Schmidt”. Anthropos. Volume 51, pp. 1067-1074.
Hüsnü, H. (1934). Kayseri sözlüğü. Kayseri: Yenimatbaa.
Houtsma, M. Th. (1902). “Histoire des Seljoucides d’Asie Mineur d’après l’abrégé du Seldjouknameh d’Ibn-Bibi”. Recueil de textes relatifs à l’histoire des Seldjoucides, IV. Leiden: E.J. Brill.
İnan, A. (1949). “Barak Efsanesi”. BELLETEN, 13(49), 151-151.
Kaşgarlı Mahmut. (1939). Divanü Lugat-it-Türk Tercümesi. (Çeviren: Besim Atalay). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Köprülüzade, Mehmed Fuad. (1929). Influence du Chamanisme Turco-Mongol sur les Ordres Mystiques Musulmans. İstanbul: İst. Darülfünunu Türkiyat Ens.
Koppers, Wilhelm. (1930). “Der Hund in der Mythologie der zirkumpazifischen Völker”. Wiener Beilrdge zzer Kulturgesehichte und Linguistik I. Wien: Universitäts-Institut für Völkerkunde.
Ligeti, Lajos. (1955). “Rev. on Louis Hambis “Le chapire CVIII du Yuan che”. Acta Orientalia. Academiae Scientiarum Hungaricae. Tomus V, Fasciculu 3, pp. 315-323.
Marquart, Joseph. (1914). “Ober das Volkstum der Komanen”. Abhandlungen der Königlichen Gesellschaft der Wissenschaften zu Göttingen. Philos.-hist. Klasse. Neue Folge, XIII, № 1. Berlin: Weidmann.
Müller, Friedrich, W.K. (1915). Zwei Pfahlinschriften aus den Turfanfunden: Die uigurische Inschrift auf dem Pfahle I B 4672. Berlin : Verl. d. Königlichen Akad. d. Wiss.
Neşrî, Mehmed. (1949). Kitâb-ı Cihan-Nümâ: Neşrî Tarihi: I. Cilt. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Pekarskiy, E.K. Yakut Dili Sözlüğü. T.1. Türk Dil Kurumu yayınları (Cilt 4). İstanbul: Ebüzziya Matbaası.
Pelliot, Paul. (1950). Notes sur l’histoire de la Horde d’Or (Oeuvres posthumes de P. Pelliot, II.) 292 pp. Paris: Librairie d'amérique et d'orient.
Radloff, Wilhelm.(1893). Aus Sibirien. Band I. Leipzig: T.O. Weigel Nachfolger (Chr Herm. Tauchnicht).
Rasony, Lazslo. (1935). “Contributions à l’histoire des premières cristallisations d’état des Roumains. L’origine des Basarabas”. Archivum Europae Centro Orientalis. Vol. I, 221-253. Budapest: Osmitteleuropäische Bibliothek III).
Rasony, Lazslo. (1958). “Sur quelques catègories de noms personnes en turc”. Acta Linguistica Hungarica. III, fas. 3-4, 323-352. Budapest: Akadèmiai Kiadó.
Schacht, Joseph. (1950). The origins of Muhammadan Jurisprudence. Oxford: Clarendon Press.
Schmidt, Wilhelm. (1949). Der Ursprung der Gottesidee, IX. Die asiatischen Hirtenvölker. Die primären Hirtenvölker der Alt-Türken, der Altai- und der Abakan-Tataren. XXXI + 899 8°. Freiburg, Schweiz 1949. Paulusverlag. – Münster. i. Wien: Verlag Aschendorff.
Spuler, Bertold. (1957). Iran Moğolları. Siyaset, İdare ve Kültür, İlhanlılar Devri (1220-1350). (Çev. Cemal Köprülü). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
Sümer, Faruk. (1953). “Avşarlara dair”. Osman Turan (Haz.). 60. Doğum Yılı Münasebetiyle Fuad Köprülü Armağanı. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
Tarım, Cevat Hakkı. (1940). Kırşehir Tarih ve Cografya Lûgatı. Kırşehir: Kırşehir Vilayet Matbaası.
Türkiye’de Halk Ağzından Söz Derleme Dergisi. Cilt 1. (1939). İstanbul: Cumhuriyet Matbaası.
Türkiye’de Meskûn Yerler Kılavuzu. Cilt 1. (1946). Ankara: İçişleri Bakanlığı.
Uzunçarşılı, İsmail Hakkı. (1947). Osmanlı Tarihi, 1. C: Kuruluştan İstanbul’un Fethine Kadar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Validi, Togan, A.Z. (1939). Ibn Fadlan’s Reisebericht. Leipzig: Abhandlungen für die Kunde des Morgenlandes. Bd. 24(3).
Zajączkowski, Ananiasz (1949). Związki językowe połowiecko-słowiańskie. Wrocław: nakładem Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego.