THE INFLUENCE OF THE NATIVE LANGUAGE ON LEARNING FOREIGN LANGUAGES

Authors

  • Kymbat Kamaeva Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.52754/16948653_2025_2_28

Keywords:

native language, foreign languages, language interference, phonetics, grammar, , bilingualism, linguistic barriers

Abstract

The native language has a significant influence on the process of learning foreign languages, shaping language perception, grammatical structures, and phonetic features. This article examines the main mechanisms through which the native language affects the learning of new languages, as well as the difficulties faced by learners. Particular attention is given to the transfer of language norms, cross-linguistic interference, and strategies for overcoming barriers encountered during the learning process.

References

Bialystok, E. (2001). Bilingualism in Development: Language, Literacy, and Cognition. Cambridge University Press.

Объясняет когнитивные преимущества билингвов и влияние билингвизма на процесс изучения языков.

Cook, V. (2003). Effects of the Second Language on the First. Multilingual Matters.

Рассматривает, как второй язык может влиять на родной и изучение второго языка.

Krashen, S. D. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning. Pergamon Press.

Описывает теории имерсионного обучения и влияние родного языка на процесс усвоения второго языка.

Gass, S. M., & Selinker, L. (2008). Second Language Acquisition: An Introductory Course. Routledge.

Обзор ключевых теорий в области изучения второго языка, включая влияние родного языка.

Vygotsky, L. S. (1986). Thought and Language. MIT Press.

Исследование того, как родной язык влияет на развитие мышления и процесса обучения.

Ellis, R. (2008). The Study of Second Language Acquisition. Oxford University Press.

Анализ методов и подходов в изучении второго языка, включая сравнительный анализ языков.

Snow, C. E. (2010). Academic language and the challenge of reading for learning about science. Science, 328(5977), 450-452.

О языке и когнитивных процессах, связанных с изучением академического языка, что важно для понимания влияния родного языка на обучение.

Werker, J. F., & Tees, R. C. (2005). Speech perception as a window for understanding plasticity and commitment in language systems of the brain. Developmental Psychobiology, 46(3), 233-251.

Изучение восприятия речи и влияния возраста на изучение языков, полезно для понимания возрастных аспектов обучения.

Singleton, D., & Ryan, L. (2004). Language Acquisition: The Age Factor. Multilingual Matters.

Описание роли возраста в изучении языков, особенно в контексте критического периода.

Pinker, S. (1994). The Language Instinct: How the Mind Creates Language. Harper Perennial.

Теории о языке и когнитивных аспектах, связанных с процессом его изучения.

Муканова, Э. Т. ЖОЖдордо чет тилин окутууда «Мультимаданий компетенция» түшүнүгүнүн ПЕДАГОГИКАЛЫК маңызы / Э. Т. Муканова // Вестник Ошского государственного университета. – 2023. – No. 1. – P. 77-86. – DOI 10.52754/16948610_2023_1_10. – EDN OFSGMI.

К вопросу об интенсивном методе обучения иностранным языкам / Г. К. Тусупова, З. Р. Токтосунова, А. К. Аубакирова, К. Ж. Отызбаева // Вестник Ошского государственного университета. – 2024. – № 2. – С. 458-468. – DOI 10.52754/16948610_2024_2_45. – EDN MNYCKR.

Авазова, Г. Р. Пути повышения заинтересованности в изучении английский язык / Г. Р. Авазова // Вестник Ошского государственного университета. – 2023. – № 1. – С. 51-59. – DOI 10.52754/16948610_2023_1_7. – EDN TNTDHI.

Published

2025-06-10

How to Cite

Kamaeva , K. (2025). THE INFLUENCE OF THE NATIVE LANGUAGE ON LEARNING FOREIGN LANGUAGES. Issues of Oriental Studies, (2), 236–247. https://doi.org/10.52754/16948653_2025_2_28