THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION IN KYRGYZSTAN: A HISTORICAL REVIEW (1930-1980)
DOI:
https://doi.org/10.52754/1694867X_2024_2(5)_1Keywords:
Higher education, Kyrgyzstan, Soviet era, education system, higher educational institutions, pedagogical instituteAbstract
This article explores the formation and development of the higher education system in Kyrgyzstan during the period from the 1930s to the 1980s. It examines the features of the Soviet-era education system, the establishment of the first higher educational institutions, and their stages of development. The state of education during the war years and the changes in the post-war period are discussed.
References
Арстанов С., Байсубанов М. Вклад ОшГУ в Великую победу // Эл. шилтеме: https://kutbilim.kg/ru/news/inner/vklad-oshgu-v-velikuyu-pobedu-ru/
Айнекенова Ч.А. Проблемы социально-экономических преобразований в переходные периоды истории Кыргызской Республики. Б., 2019. 336 с.
Ахунбаев атындагы КММАнын тарыхы // Эл. шилтеме: https://www.kgma.kg/kg/academy/general-information/history
Кадыралиева Н.Ш. История подготовка педагогических кадров историков в вузах Кыргызстана (1932-1991 гг.) // Известия вузов, № 8, 2012
Мусаев А. Трансформация высшего образования: модели мировых университетов и перспективы для Кыргызстана // Эл. шилтеме: https://kutbilim.kg/ru/analytics/inner/transformatsiya-vysshego-obrazovaniya-modeli-mirovyh-universitetov-i-perspektivy-dlya-kyrgyzstana/
Скрябин атындагы кыргыз улуттук агрардык университетинин түптөлүш тарыхынан // Эл. шилтеме: https://knau.kg/kg/universitet-zh-n-nd/
Мурзалиев, М. А. Кыргызстандагы жогорку билим берүү системасын эл аралык билим берүү системасына интеграциялоо боюнча саясий механизмдер жана шарттар / М. А. Мурзалиев // Вестник Ошского государственного университета. – 2021. – Vol. 2, No. 3. – P. 78-86. – DOI 10.52754/16947452_2021_2_3_78. – EDN KEGWTK.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Osh State University. History
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.